EN
  • Anasayfa
  • ENO205 Süreç Kontrol (2021 - 2022 / 2. Yarıyıl)
  • EN
ENO205 - Süreç Kontrol
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Süreç Kontrol ENO205 2 4 + 1 6,0 Pdf
Birim Bölüm
KONTROL VE OTOMASYON TEKNOLOJİSİ
Derece Seviye Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Ayça KIYAK YILDIRIM
Ders Veren Doç. Dr. Ayça KIYAK YILDIRIM
Amaç

Bu ders öğrencilere denetim sistemlerinde kullanılan kavramları, sistemlerin teslim edilmesinde kullanılan gereçleri, sistemlerin modellenmesini, sistemlerin zaman düzlemindeki cevaplarının elde edilmesini ve sistemlerin benzetimlerinin paket programlar kullanılarak (MATLAB’da) yapılmasına ilişkin yeterlilikleri kazandırmak amacıyla tasarlanmıştır.

Ders İçeriği

Sistem tanımı, geribesleme kavramı. Açık ve kapalı döngü denetim sistemlerinin yapıları ve özellikleri, transfer fonksiyonlarının hesabı. Blok diyagramlarda sadeleştirme yöntemleri, İşaret akış diyagramları, Mason kazanç formülü ile transfer fonksiyonu hesabı. Sistemlerin durum-uzay formunda ifade edilmesi ve faz değişim blok diyagramlarının çıkarılması. Konularla ilgili örnek Matlab uygulamaları. İleri ve geri kontrol sistemleri

Ders Kaynakları Control System Engineering, Norman S. Nise, John Willey and Sons
ders notları
Automatic Control Systems - F.Golnaraghi, B.C. Kuo, Prentice-Hall.
Otomatik Kontrol, İ. Yüksel.
Modern Control Engineering, Katsuhiko Ogata, Prentice Hall.
Norman S. Nise, Control Systems Engineering, Addison-Wiley, 1994
Açıldığı Öğretim Yılı 2008 - 2009 2006 - 2007 2007 - 2008 2004 - 2005 2005 - 2006 2003 - 2004 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev 1 15
Uygulama 1 25
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 50 50
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 20 20
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 35 35
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Laboratuar 1 35 35
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 10 10
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 3 1 3
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Ödev 2 Ödev 2 1 1 1
Uygulama 1 Uygulama 1 1 1 1
Uygulama 2 Uygulama 2 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 160
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 6,27
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş ve P&ID diyagramları Ders Tartışmalı Ders
2 Kontrol sistemlerinde kullanılan matematiksel araçlar Tartışmalı Ders
3 Algılayıcılar, ileticiler, ve kontrol vanaları Ders Tartışmalı Ders
4 Süreç kontrol sistemlerinin temel elemanları Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
5 Blok diyagramlar ve kuralları Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Tek döngülü kontrol sistemlerinin tasarımı Ders Sınıf Dışı Çalışma Vaka Çalışması Beyin Fırtınası
7 Çok döngülü karmaşık kontrol sistemlerinin tasarımı Ders Tartışmalı Ders
8 ara sınav
9 Geribeslemeli kontrol sistemlerin ayarlanması Ders Tartışmalı Ders
9 Geribeslemeli kontrol sistemlerin ayarlanması Ders Tartışmalı Ders
11 Frekans domeninde analiz Ders Tartışmalı Ders
12 Kompanze ediciler Ders Tartışmalı Ders
13 Çok değişkenli süreç kontrol sistemleri Ders Tartışmalı Ders
4 Sistemlerin geçici durum davranışları / Sistemlerin kalıcı durum davranışları
1 Giriş ve P&ID diyagramları Ders Tartışmalı Ders
14 dönem sonu sınavı
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Fabrikalardaki kontrol sistemlerinin, sistem cevaplarının iyileştirilmesini sağlayabileceklerdir.
Öğrenciler sistem dinamiği ve kontrolü hakkında bilgi edinir.
İki serbestlik dereceli kontrol sistemleri ve PID kontrol sistemlerini fabrikada uygulayabileceklerdir.
Öğrenciler dayanıklı kontrol sistemleri tasarımını yapabileceklerdir.
Öğrenciler transfer fonksiyonlarını elde ederek, programlama yaptırabileceklerdir.
Fabrikalardaki kontrol sistemlerinin, sistem cevaplarının iyileştirilmesini sağlayabileceklerdir.
Öğrenciler sistem dinamiği ve kontrolü hakkında bilgi edinir.
İki serbestlik dereceli kontrol sistemleri ve PID kontrol sistemlerini fabrikada uygulayabileceklerdir.
Öğrenciler dayanıklı kontrol sistemleri tasarımını yapabileceklerdir.
Öğrenciler transfer fonksiyonlarını elde ederek, programlama yaptırabileceklerdir.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Fabrikalardaki kontrol sistemlerinin, sistem cevaplarının iyileştirilmesini sağlayabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler sistem dinamiği ve kontrolü hakkında bilgi edinir. - - - - - - - - - - - - - - -
İki serbestlik dereceli kontrol sistemleri ve PID kontrol sistemlerini fabrikada uygulayabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler dayanıklı kontrol sistemleri tasarımını yapabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler transfer fonksiyonlarını elde ederek, programlama yaptırabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Fabrikalardaki kontrol sistemlerinin, sistem cevaplarının iyileştirilmesini sağlayabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler sistem dinamiği ve kontrolü hakkında bilgi edinir. - - - - - - - - - - - - - - -
İki serbestlik dereceli kontrol sistemleri ve PID kontrol sistemlerini fabrikada uygulayabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler dayanıklı kontrol sistemleri tasarımını yapabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler transfer fonksiyonlarını elde ederek, programlama yaptırabileceklerdir. - - - - - - - - - - - - - - -