Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İktisadi Düşünceler Tarihi | IKT308 | 6 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Doç. Dr. Muhammed BENLİ |
Amaç |
Genel iktisat bilimi içinde yer almış bulunan iktisat tarihi ve iktisadî sistemler gibi alanlar arasındaki ilişkilere dair açıklamalarda bulunmak, sosyal, siyasi ve ekonomik olaylar üzerinde düşünmüş, eserler vermiş fikir adamlarının, iktisat bilimine, iktisadî düşünce ve doktrinlere katkılarını ortaya çıkarabilmek ve İktisadî Düşünceler Tarihini, bir taraftan genel fikir ve bilim tarihinin bir parçası olarak, diğer taraftan da iktisat biliminin geriye doğru bakılması anlamına gelebilecek tarzda ve iktisat biliminin bir parçası olarak ele almaktır. |
Ders İçeriği |
Antik Çağ’dan günümüze iktisadi akımlar, farklılaşan toplum ve ekonomi ilişkileri ve buna bağlı olarak farklılaşan iktisadi düşünce okulları, bunlarla birlikte toplumların içinden geçtiği iktisadi gerçeklikler, dersin içeriğini oluşturmaktadır. İktisadın aydınlanma tarihi açısından pozitivist ve sosyal bilimler içinde var oluş süreci; Ortodoks, Heterodoks İktisat ayrımı ile normatif ve pozitif ayrımının ortaya konularak iktisatta bilgi, deney, zaman sorununun tartışılması ve Liberalizmde fiyat davranış, piyasa toplumu ve piyasa ekonomisi ilişkisi tartışılacaktır. Liberalizm, Merkantilizm, Fizyokrasi ve Devlet ilişkisi ortaya konularak, Klasik İktisatta Emek Değer Teorisi - Fiyat Teorisi irdelenecektir. |
Ders Kaynakları |
HUNT, E. K. (2005) İktisadi Düşünce Tarihi, Dost Kitabevi
SKOUSEN, Mark (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Adres Yayınları KÜÇÜKKALAY, A. Mesud (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Beta Basım Yayım KAZGAN, Gülten (1980) İktisadi Düşünce veye Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi SAVAŞ, Vural Fuat (1999) İktisadın Tarihi, Siyasal Kitabevi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin Çerçevesi: İktisadî Düşünce Tarihinin Metodolojik Temelleri (İktisadî Düşünce Tarihi Çalışmalarına Mutlakçı ve Göreceli Yaklaşımlar) | Ders |
2 | Eski Yunan'da ve Orta çağlarda İktisadî Düşünce | Ders |
3 | Merkantilist Doktrin ve Fizyokratik İktisadî Düşünce | Ders |
4 | Klasik Politik İktisat I: Adam Smith | Ders |
5 | Klasik Politik İktisat II: David Ricardo | Ders |
6 | Klasik Politik İktisat III: Malthus, Say ve Senior | Ders |
7 | Ara Sınav | Ders |
8 | Klasik Politik İktisat'ın Eleştirileri: Karl Marx’ın Düşünce Sistemi | Ders |
9 | Klasik İktisattan Neoklasik İktisada Geçiş | Ders |
10 | Neoklasik Marjinalist İktisat I: Leon Walras and Genel İktisadi Denge | Ders |
11 | Neoklasik Marjinalist İktisat II: Alfred Marshall ve Kısmî Denge | Ders |
12 | Thorstein Veblen ve Kurumsalcılık | Ders |
13 | 20. Yüzyılda Makroiktistta Gelişmeler: J. M. Keynes ve Keynescilik | Ders |
14 | Piero Sraffa ve Klasik Politik İktisadın Yeniden Canlanışı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Aydınlanma, pozitif hukuk ve pozitivizme bağlı olarak iktisadın bilim olma sürecini ortaya koyar. İktisadın sosyal ve pozitif bilimlerle benzeşen ve ayrılan yanlarını ortaya koyar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Liberalizm, Merkantizim, Fizyokrasi sürecinde piyasa toplumu, bireysel davranış eğiliminin gelişimi, piyasa ekonomisi ve devlet ilişkisi ile ekonomi politikalarının ilişkisini koyar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Klasik-Neoklasik iktisatta süregelen deney, zaman, bilgi, karmaşıklık ve ölçüm gibi yöntemsel sorunların kaynağını ortaya koyar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aydınlanma, pozitif hukuk ve pozitivizme bağlı olarak iktisadın bilim olma sürecini ortaya koyar. İktisadın sosyal ve pozitif bilimlerle benzeşen ve ayrılan yanlarını ortaya koyar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Liberalizm, Merkantizim, Fizyokrasi sürecinde piyasa toplumu, bireysel davranış eğiliminin gelişimi, piyasa ekonomisi ve devlet ilişkisi ile ekonomi politikalarının ilişkisini koyar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Klasik-Neoklasik iktisatta süregelen deney, zaman, bilgi, karmaşıklık ve ölçüm gibi yöntemsel sorunların kaynağını ortaya koyar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |