Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sezgisel Optimizasyon | BM404 | 8 | 3 + 1 | 5,0 |
Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Uzaktan eğitim |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Prof. Dr. Uğur YÜZGEÇ |
Amaç |
Dersin amacı, öğrencinin sezgisel algoritmalar hakkında bilgi sahibi olması ve bu algoritmalar ile mühendislik problemlerinin çözümünü öğrenmesidir. |
Ders İçeriği |
Giriş, optimizasyon kavramı, klasik ve sezgisel optimizasyon, sezgisel yaklaşımın özellikleri ve esin kaynakları, sezgisel algoritmaların genel yapısı, genetik algoritması, farksal gelişim algoritması, parçacık sürüsü optimizasyon algoritması, yapay arı koloni algoritması, diğer algoritmalardan biri ile bir mühendislik problemi üzerinde çalışma |
Ders Kaynakları |
Derviş Karaboğa, Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, Nobel Akademik Yayıncılık, 4. basım, 2014
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 1 | 1 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 2 | 2 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 4 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 2 | 4 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 3 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 4 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 7 | 3 | 21 |
Final | Final | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanıtımı, optimizasyon kavramı | |
2 | Klasik ve sezgisel optimizasyon, sezgisel yaklaşımın özellikleri ve esin kaynakları | |
3 | Sezgisel algoritmaların genel yapısı, Matlab'da kodlama üzerine bazı hatırlatmalar | |
4 | Genetik algoritma ve Matlab kodu | |
5 | Genetik algoritma ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
6 | Farksal gelişim algoritması ve Matlab kodu | |
7 | Farksal gelişim algoritması ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
8 | Arasınav, Parçacık sürüsü optimizasyon algoritması | |
9 | Parçacık sürüsü optimizasyon algoritması ve Matlab kodu | |
10 | Parçacık sürüsü optimizasyon algoritması ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
11 | Yapay arı koloni algoritması ve Matlab kodu | |
12 | Yapay arı koloni algoritması ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
13 | Bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-1 | |
14 | Bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-2 |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sezgisel bir algoritmayı işletecek programı yazabilir | |||
Klasik optimizasyon ve sezgisel optimizasyon arasındaki farkı bilir | |||
Bir mühendislik problemini sezgisel bir algoritma ile çözer |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sezgisel bir algoritmayı işletecek programı yazabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Klasik optimizasyon ve sezgisel optimizasyon arasındaki farkı bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bir mühendislik problemini sezgisel bir algoritma ile çözer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |