EN
  • Anasayfa
  • BM202 Sayısal Çözümleme (2021 - 2022 / 4. Yarıyıl)
  • EN
BM202 - Sayısal Çözümleme
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sayısal Çözümleme BM202 4 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze ders anlatımı
EBS Koordinatörü
Ders Veren Prof. Dr. Cihan KARAKUZU
Amaç

Bilgisayar programı ile denklem çözme, türev/integral alma gibi temel matematiksel işlemlerin yapılmasını öğretmek.

Ders İçeriği

Eşitliklerin köklerinin bulunması, doğrusal ve doğrusal olmayan denklem takımlarının çözümü, interpolasyon, fonksiyonların türev ve integrallerinin alınması, bayağı diferansiyel eşitliklerin çözümü, bilinen bir dizi değer için uygun bir eğri uydurulması

Ders Kaynakları Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler İçin Sayısal Yöntemler, Steven C. Chapra & Raymond P. Canale, 4ncü basımdan çeviri, Literatür Yayıncılık, 2003.
Açıldığı Öğretim Yılı 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 8 16
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 8 8
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 13 26
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 2 8 16
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 8 24
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 4 5 20
Final Final 12 1 12
Toplam İş Yükü (Saat) 132
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,18
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş, sayısal çözümlemenin tanımı, kullanıldığı alanlar
2 Program yazılacak platformun tanıtımı
3 Hata, bağıl hata, mutlak hata, yaklaşım hatası
4 Denklem çözümü: Grafik yöntemi, kapalı yöntemler
5 İkiye bölme (bisection) yöntemi, adım küçülterek köke yaklaşma yöntemi , yer değiştirme yöntemi
6 Denklem çözümü: Açık Yöntemler ( sabit noktalı iterasyon, Newton-Raphson, Sekant)
7 Denklem sistemlerinin çözümü: Doğrudan çözüm, Cramer
8 Arasınav, Denklem sistemlerinin çözümü: Gauss yok etme
9 Eğrisel denklem sistemlerinin çözümü
10 Aradeğerleme: Doğrusal, Lagrange polinom,
11 Sayısal Türev: İki noktalı basit türev, Taylor Serisi ile çok noktalı türev
12 Sayısal İntegral: Basit yaklaşım, Trapez kuralı, Simpson kuralı
13 Adi Fark Denklemlerinin Çözümü: Önemi, Euler yöntemi
14 Adi Fark Denklemlerinin Çözümü: Runge-Kutta yöntemi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Doğrusal denklem sistemlerini program ile çözmeyi öğrenir
Ayrık zamanda türev ve integral almayı öğrenir
Fark denklem sistemlerinin çözümünü programlama ile bulur
Matematiksel denklemlerin köklerini programlama ile bulmayı öğrenir
Basit eğri uydurma yöntemlerini bilir
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Doğrusal denklem sistemlerini program ile çözmeyi öğrenir 5 5 4 - - 3 4 - - -
Ayrık zamanda türev ve integral almayı öğrenir 5 5 4 - - 3 4 - - -
Fark denklem sistemlerinin çözümünü programlama ile bulur 5 5 4 - - 3 4 - - -
Matematiksel denklemlerin köklerini programlama ile bulmayı öğrenir 5 5 4 - - 3 4 - - -
Basit eğri uydurma yöntemlerini bilir 5 5 4 - - 3 4 - - -