EN
  • Anasayfa
  • EEM423 Sayısal Kontrol Sistemleri (2019 - 2020 / 7. Yarıyıl)
  • EN
EEM423 - Sayısal Kontrol Sistemleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sayısal Kontrol Sistemleri EEM423 7 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü
Ders Veren Prof. Dr. Tolga YÜKSEL
Amaç

Bu dersin amacı sayısal kontrol sistemleri ile ilgili teorik ve uygulamalı konuları tanıtmak, z dönüşümü, ters z dönüşümü, açık ve kapalı çevrim dijital kontrolcü blokları, sayısal PID kontrolörler ve tasarımlarını öğretmek

Ders İçeriği

Dijital sistemler ve özellikleri; örnekleme ve tutma işlemi, analog/dijital ve dijital/analog dönüştürücüler. Sürekli sistemlerin ayrık transfer ve durum uzayı modelleri. Z-Dönüşümü ve özellikleri. Ayrık-zamanlı sistemlerin z-düzlemi analizi. Z düzleminde blok diyagram indirgeme. Z-düzleminde Kararlılık. Köklerin geometrik yerleri yöntemi ile analiz ve tasarım; s-tanım bölgesinde tasarlanan PID kontrolörlerin dijital gerçeklenmesi. Frekans-cevabı yöntemine dayanan analiz ve tasarım. Durum uzayında analiz ve tasarım.

Ders Kaynakları Discrete-Time Control Systems, Katsuhiko Ogata, 2nd edition, Prentice Hall,
Açıldığı Öğretim Yılı 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 2 12 24
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 10 20
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 3 10 30
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 5 1 5
Final Final 5 1 5
Toplam İş Yükü (Saat) 126
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,94
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dijital Kontrol Sistemlerine Giriş
2 Z Dönüşümü; ters z Dönüşümü
3 Ters z dönüşümü
4 z- ve s- düzlemi geçişleri
5 z düzleminde açık çevrim blok diyagram indirgeme
6 z düzleminde kapalı çevrim blok diyagram indirgeme
7 z düzleminde kararlılık
8 z düzleminde durum uzay gösterilimi ve çözümü
9 z düzleminde gözlemlenebilirlik ve kontrol edilebilirlik
10 z düzleminde kök yer eğrisi analizi
11 z düzleminde geçici ve sürekli durum yanıtları
12 z düzleminde kapalı çevrim sistemlerin frekans cevabı
13 Sayısal PID kontrolcü tasarımı
13 Sayısal PID kontrolcü tasarımı
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Ayrık zamanlı sistemlerle ilgili temel bilgileri öğrenmek
z düzleminde kontrolcü tasarımı yapabilmek
Kapalı çevrim kontrolcülerin z düzlemindeki özelliklerini öğrenmek
z dönüşümünü ve özelliklerini öğrenmek
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Ayrık zamanlı sistemlerle ilgili temel bilgileri öğrenmek - - - - - - - - - - - - - - -
z düzleminde kontrolcü tasarımı yapabilmek - - - - - - - - - - - - - - -
Kapalı çevrim kontrolcülerin z düzlemindeki özelliklerini öğrenmek - - - - - - - - - - - - - - -
z dönüşümünü ve özelliklerini öğrenmek - - - - - - - - - - - - - - -