| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İmal Usülleri I | MM303 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Harun MİNDİVAN (Yıl: 2021 - 2022) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Harun MİNDİVAN |
| Amaç |
Endüstride yaygın kullanılan imalat yöntemlerinin öğrenilmesi, döküm ve plastik şekil verme yöntemleri hakkında bilgi edinmek. Temel üretim yöntemlerine ait temel hesaplama bilgileri kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
Döküm: Tanımı ve metotları, kalıp ve kalıp kumları, maça ve maça kumları, model ve kalıpların yapılması, yolluk sistemi, metallerin ergitilmesi ve fırınlar, metallerin katılaşması ve dökümhane önlemleri, çelik ve dökme demir tipleri metalurjisi, demir olmayan metallerin dökümünün tanıtılması, döküm parçalarının temizlenmesi. Soğuk ve sıcak şekillendirme, Haddeleme, Dövme, Ekstrüzyon, Tel çekme, Saç şekillendirme yöntemleri. |
| Ders Kaynakları |
Introduction to Manufacturing Processes, John A.Shey.
Fundamentals of modern manufacturing, M.P. Groover İmalat Yöntemleri, Osman Yazıcıoğlu, Oğuz Borat, Mustafa Demetgül,2014 İmal Usulleri, Mustafa Çiğdem, 2003 Materials Science and Engineering An Introduction, W.D. Callister Jr. İmal Usulleri, Yusuf Şahin, 2006 Metallere Plastik Şekil Verme İlke ve Uygulamaları, E.Sabri Kayalı, Cahit Ensari. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 5 |
| Kısa Sınav 2 | 5 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin kapsamı, imalat nedir, imalat yöntemleri, malzemelerin atom yapısı | Tartışmalı Ders |
| 2 | Döküm tekniğinin esasları | Tartışmalı Ders |
| 3 | Dökümcülükte kullanılan araç ve donanımlar | Tartışmalı Ders |
| 5 | Döküm yöntemleri | Tartışmalı Ders |
| 5 | Döküm yöntemleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Plastik şekil vermeye giriş | Tartışmalı Ders |
| 8 | Plastik şekil vermenin esasları | Tartışmalı Ders |
| 8 | Plastik şekil vermenin esasları | Tartışmalı Ders |
| 9 | Dövme | Tartışmalı Ders |
| 10 | Haddeleme | Tartışmalı Ders |
| 11 | Ekstrüzyon | Tartışmalı Ders |
| 12 | Tel çekme | Tartışmalı Ders |
| 14 | Saç şekillendirme yöntemleri | Tartışmalı Ders |
| 14 | Saç şekillendirme yöntemleri | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İmalatın temel kavramlarını, imalat yöntemlerinin sınıflandırmasını ve malzeme özellikleriyle ilişkisini açıklar. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Döküm yöntemlerinin esaslarını, uygulama alanlarını ve kullanılan ekipmanları tanımlar ve karşılaştırır.. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Plastik şekil verme yöntemlerinin (dövme, haddeleme, ekstrüzyon, tel çekme, saç şekillendirme) temel prensiplerini açıklar ve bu yöntemleri malzeme davranışı açısından değerlendirir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Farklı imalat yöntemlerini ürün geometrisi, malzeme türü ve üretim hacmine göre uygun şekilde seçer. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| İmalat süreçlerinde karşılaşılan temel problemleri tartışır ve çözüm önerileri geliştirir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |