EN
  • Anasayfa
  • ADK205 Bilim Tarihi (2019 - 2020 / 7. Yarıyıl)
  • EN
ADK205 - Bilim Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilim Tarihi ADK205 7 3 + 0 6,0 Pdf
Birim Bölüm
KİMYA
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Anlatım, soru-cevap, sunum
EBS Koordinatörü
Ders Veren Prof. Dr. Bilge EREN
Amaç

Öğrencilere eski uygarlıklardan başlayarak bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim basamaklarını vermenin yanında bilimin hangi tarihsel, sosyal, ekonomik vs. faktörlerin etkileşimi sonucu ortaya çıktığını ve bilimin toplumu nasıl etkilediğini anlatmaktır. Bilime ve özelde ise kimya bilimine ve mesleğine yönelmiş öğrencilere bilimin bugünkü düzeyine ulaşıncaya kadar geçirmiş olduğu aşamaları öğreterek geleceğe yönelik çıkarımlar yapmasını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Bilim, özellikleri ve bilimsel çalışma basamakları, bilimlerin sınıflandırılması. Bilim tarihi dersi ve amacı. Tarih öncesi, Roma, Yunan, Ortaçağ avrupa, İslam medeniyeti, Rönesans, yeniçağ ve modern çağ dönemlerinde bilim ve yetişen önemli bilim adamları. Kimya biliminin evreleri (simya, iyatrokimya, filojiston dönemi ve modern kimya). Modern kimyanın doğuşu. Atom yapısı, radyoaktivite, organik kimya, fizikokimya, analitik kimya alanlarının gelişimine öncülük eden önemli bilim adamları. 21. yy’da bilimdeki son gelişmeler.

Ders Kaynakları Colin A. Ronan, Bilim Tarihi Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, Akademik Dizi I, Ankara, 2003.
Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, 1997, Remzi Kitabevi
MASON, S:F., Bilimler Tarihi, T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001.
TEZ, Z. Bilimde ve Sanayide Kimya Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
8
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 3 6 18
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 20 1 20
Final Final 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 143
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,61
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bilim nedir? Bilimin temel özellikleri. Bilimsel çalışma basamakları. Bilimlerin sınıflandırılması. Bilim tarihi ve felsefesi. Bilim tarihinin amacı.
2 Tarih Öncesi ve İlk Uygarlıklarda bilim
3 Yunan Döneminde bilim (Antik Çağ ve Helenistik Çağ)
4 Roma Döneminde bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
5 Ortaçağ avrupasında bilim
6 İslam Medeniyetlerimde bilim
7 Rönesans dönemi ve sonrasında bilim
8 Arasınav, Yeni Çağda Bilim Ders Sınıf Dışı Çalışma
9 Yeni Çağda bilim ve kimya biliminin dönemleri (simya, iyatrokimya, filojiston dönemi ve modern kimya) Ders Sınıf Dışı Çalışma
10 Modern Çağda bilim, modern kimyanın doğuşu; Boyle, Lavosier, Proust, Gay-Lussac, Dalton, Avogadro.
11 Atomun yapısı ve Radyoaktivite biliminin gelişimi; Faraday, Stoney, Meyer, Mendeleyev, Moseley, Thomson, Becquerel, Marie Curie, Röntgen, Rutherford, Chadwick, Bohr, Einstein, Pauling.
12 Organik kimyanın gelişimi; Wöhler, Von Liebig, Hofmann, Wurtz, Kekule, Bunsen, Baeyer, Pasteur, Perkin, Buchner,Otto Wallach, Beilstein. Grignard.
13 Fizikokimya ve analitik kimyanın gelişimi; Ostwald, van’t Hoff, Gibbs, Le Chatelier, Arrhenius, Haber, Nernst, Maxwell, Planck, Schrödinger, Davy, Joule, Carnot, Clapeyron, Lord Kelvin, Clausius, Langmuir.
14 Yirmibirinci yüzyılda bilim ve kimyadaki son gelişmeler
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir.
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir. - - - - - - - - - - - - - - -
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır. - - - - - - - - - - - - - - -