EN
  • Anasayfa
  • TAR384 Türk Basın Tarihi (2022 - 2023 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TAR384 - Türk Basın Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Basın Tarihi TAR384 6 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TARİH
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Dilara USLU
Ders Veren Doç. Dr. Dilara USLU
Amaç

Dünyada matbaanın gelişiminin insanlık tarihi açsından önemini belirterek, Türkiye'ye matbaanın gelişinin gecikme sebeplerini ve buna bağlı olarak Türk Basın Yayın yaşamının tarihsel gelişim ve değişim sürecini anlamak, Osmanlı Devletinden Cumhuriyet'e Türkiye'de çıkan gazete ve dergileri basın tarihi kapsamında değerlendirme

Ders İçeriği

Dünyada matbaa ve matbaanın gelişimi, Türkiye’de ilk matbaalar: Azınlık matbaaları ve Türk matbaaları, Tanzimat öncesi basın ve yayın, yabancı gazeteler, Tanzimat dönemi basın yayın, Matbuat Nizamnamesi, İstibdat dönemi basın, ilk basın grevi, Jöntürk gazeteleri, Milli Mücadele dönemi basın ve yayın: İstanbul ve Anadolu basını, Anadolu Ajansı, Basına tam özgürlük: II. Meşrutiyet dönemi gazete ve dergi, Matbuat kanunu ve üzerinde yapılan değişikler, Cumhuriyet dönemi basın ve yayın hareketleri: Takrir-i Sükun, İstiklal Mahkemeleri, 1931 Matbuat ve Ceza Kanunları, Tek Parti Dönemi, Basına getirilen kısıtlamalar, 1939-1945 II. Dünya savaşı ve dönemin siyasi olaylarının basına yansımalarının gazete örnekleri üzerinden inceleme , 1946-1950 dönemi Türk Gazeteciliği, 1950-1960 Dönemi Türk Gazeteciliği ve DP’nin basın üzerine etkisi.

Ders Kaynakları İslam Ansiklopedisi, MEB Yayınları
İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
https://dergipark.org.tr/tr/
https://www.devletarsivleri.gov.tr/
İnuğur, M. Nuri (1978) Basın ve Yayın Tarihi. İstanbul; Topuz, Hıfzı (2004) Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi; Ertuğ, Hasan Refik (1970) Basın ve Yayın Hareketleri Tarihi. İstanbul; Koloğlu, Orhan (1981) Takvim-i Vekayi. Ankara; Öztoprak, İzzet (1981) Kurtuluş Savaşı'nda Türk Basını. Ankara
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı ve dönemlendirme Ders
2 Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Gazeteler Ders
3 Meşrutiyet Dönemi Basını Ders
4 II.Abdülhamit Dönemi ve II. Meşrutiyetin İlanı Ders
5 Milli Mücadele Basını Ders
6 Cumhuriyetin İlanı veTek Parti Dönemi Basın Rejimi Ders
7 II. Dünya Savaşı Basın Rejimi Ders
8 Vize Sınavı Ders
9 Çoğulcu demokrasiye geçiş ve basın Ders
10 Demokrat Parti Dönemi Basın Rejimi Ders
11 1960-1980 Arası Basın Ders
12 1980 Darbesi ve Yeni Dünya Düzeninde Basın Rejimi Ders
13 1990'lardan 2000'lere basın ve toplum Ders
14 Genel Değerlendirme Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
1. Dünyada matbaanın gelişiminin insanlık tarihi açsından önemini kavrama 2. Türkiye matbaanın gelişinin gecikme sebeplerini ve buna bağlı olarak gelişen ve değişen olayları anlama 3. Osmanlı İmparatorluğu’nda kitap, gazete ve dergi basımı konusundaki bürokrasiyi ve buna bağlı olarak gelişen olayları öğrenme Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1. Dünyada matbaanın gelişiminin insanlık tarihi açsından önemini kavrama 2. Türkiye matbaanın gelişinin gecikme sebeplerini ve buna bağlı olarak gelişen ve değişen olayları anlama 3. Osmanlı İmparatorluğu’nda kitap, gazete ve dergi basımı konusundaki bürokrasiyi ve buna bağlı olarak gelişen olayları öğrenme 3 1 1 3 3 3 5 1 3 3 5 1 1 5