Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Geleneksel Konut Mimarisi | İNM455 | 8 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Doç. Dr. Aylin ÖZODABAŞ |
Amaç |
Anadolu’daki geleneksel yerleşimlerin genel özellikleri ve yerleşimi oluşturan konutların mimari biçimlenişlerini incelemek, tanıtmak, korunma sorunlarını saptamak ve çzöüm önerileri sunmaktır. |
Ders İçeriği |
Geleneksel mimariye ilişkin kavramların açıklanması. Anadolu’daki yöresel yerleşimlere ve farklılaşmalar genel bir bakış. Marmara bölgesinden yöresel yerleşim örnekleri ve konutlar. Batı ve Orta Karadeniz Bölgesi yerleşimlerinden örnekler/Doğu Karadeniz Bölgesi/ Batı Anadolu, Ege sahili ve Adalar, Bodrum’da geleneksel konutlar, Toros Yaylaları, Akdeniz Bölgesi, Ankara ve civarında geleneksel konutlar, İç Anadolu, Kayseri, Kayseri’nin doğusu ile Van arasında kalan bölge, Doğu Anadolu Bölgesi, Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki yöresel yerleşimlerden örnekler ve konutlar. |
Ders Kaynakları |
Ali Atalar, Osmanlı Dönemi Antep Evleri, İstanbul, Türkiye, 2004.
Şirin Akıncı, İstanbul’un Fethinden Lale Devrine Kadar Osmanlı Kargir Mimarisinde Yapım Teknikleri, Doktora Tezi, İstanbul, Türkiye, 1998 Sedat Hakkı Eldem, Türk Evi,Osmanlı Dönemi, Cilt I,II, III, İstanbul 1984-1987. Füsun Alioğlu, Mardin Şehir Dokusu ve Evler, İstanbul, Türkiye, 2000. Reha Günay, Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, YEM Yayınları, İstanbul, 1999. Sevgi Aktüre, 19. Yüzyıl sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlemesi, ODTÜ Yayınları, Ankara, 1981. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 50 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
100
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 5 | 15 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 3 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 3 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 3 | 9 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 5 | 10 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 2 | 7 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 7 | 21 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 3 | 7 | 21 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 133 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,22 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Geleneksel mimari kavramların açıklanması | |
2 | Anadolu’daki yöresel yerleşimlere, aralarındaki farklılıklara ve dolayısıyla geleneksel konut mimarisine genel bir bakış | |
3 | Batı ve Orta Karadeniz Bölgesi; ahşap çatkılı evler, Safranbolu, Amasra, Boyabat, Sinop, Ünye, Vezirköprü | |
4 | Doğu Karadeniz Bölgesi ahşap çatkılı, göz dolgulu evler ve ahşap yığma yapılar | |
5 | Marmara Bölgesi ahşap çatkılı evler, Bursa, Cumalıkızık, Edirne, Tekirdağ, Mudanya | |
6 | Batı Anadolu Bölgesi ahşap çatkılı evler, Kula, Bergama, Muğla, Milas, Buldan | |
7 | Akdeniz Bölgesi; ahşap çatkılı evler, Antalya, Elmalı, Alanya, Isparta, Mersin | Grup Çalışması |
8 | İç Anadolu Bölgesi; düz damlı, kerpiç evler, Konya, Akşehir, Karaman, Aksaray, Kırşehir ahşap çatkılı evler, Eskişehir, Afyonkarahisar | Grup Çalışması |
9 | Güney Doğu Anadolu, kesme taş, avlulu evler, Mardin, Diyarbakır, Urfa, Gaziantep, Antakya | Küçük Grup Tartışması |
13 | Doğu Anadolu, ahşap hatıllı yığma taş, düz damlı evler; Erzurum, Bitlis, Van | |
11 | Geleneksel Hindistan evleri | Grup Çalışması |
12 | Geleneksel Fransız evleri | Grup Çalışması |
13 | Geleneksel İskandinav ve İngiliz evleri | Grup Çalışması |
14 | Geleneksel Japon evleri | Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yöresel mimarinin koruma sorunlarını ve çözüm önerilerini öğrenir | |||
Geleneksel üretim ve yaşama biçimlerini öğrenir | |||
Yöresel yerleşimler ile bunları oluşturan konutların mimari biçimlenişleri arasındaki farklılıkları ve nedenlerini kavrar | |||
Anadolu’nun farklı yerleşimlerindeki geleneksel doku özelliklerini anlar |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yöresel mimarinin koruma sorunlarını ve çözüm önerilerini öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Geleneksel üretim ve yaşama biçimlerini öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Yöresel yerleşimler ile bunları oluşturan konutların mimari biçimlenişleri arasındaki farklılıkları ve nedenlerini kavrar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anadolu’nun farklı yerleşimlerindeki geleneksel doku özelliklerini anlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |