EN
  • Anasayfa
  • TDE108 Eski Türk Edebiyatına Giriş II (2021 - 2022 / 2. Yarıyıl)
  • EN
TDE108 - Eski Türk Edebiyatına Giriş II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Eski Türk Edebiyatına Giriş II TDE108 2 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
EBS Koordinatörü
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI
Amaç

Edebî sanatların sadece Divân edebiyatında değil sosyal hayatta ne kadar yaygın kullanıldığını fark eder. Edebî sanatların beyte/şiire katkısını örnekler yoluyla öğrenir. Bir beyitte bulunan edebî sanatı bulur ve edebî sanat yoluyla beyti anlar. Ders planında yer alan edebî türlere, eser ve yazar adı bakımından örnek verebilir. Edebî türlerin, Divan edebiyatı için önemini kavrar. Edebî sanatların birbirleriyle olan ilişkisini kavrar. Edebî sanat tasniflerinden en az birini bilir. Edebî tür ve nazım şekli farkını öğrenir. Özet olarak yüzyıllara göre edebiyat tarihi bilgisi edinir.

Ders İçeriği

Dersin içeriği hakkında bilgi verilir, Ali Nihat Tarlan, Cem Dilçin'in sanat tasniflerini öğretilir bu bilgiler ışığında Teşbîh,İstiâre, Leff ü Neşr, Tenâsüb, Telmîh, Teşhîs, İntâk, İrsâl-i Mesel, Mübâlağa, Tezat, İktibâs adlı söz sanatları beyitler üzerinden gösterilir. Aynı zamanda bu beyitlerin hangi Divan Edebiyatı türüne ait olduğu öğretilerek Divan Edebiyatındaki türler öğretilir.

Ders Kaynakları 1. AKKUŞ, Metin; Klâsik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebî Türler ve Tarzlar, Erzurum, Fenomen Yay., 2006
3. COŞKUN, Menderes; Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Ankara, Dergah Yayınları, 2007
5. İSEN, Mustafa; “Türler”, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, 2003, s.363-370.
6. İZ, Fahir; KUT, Günay; “Divan Edebiyatında Nazım Türleri”, Büyük Türk Klasikleri, C.1, 247-252.
2. AKTAŞ, Hasan; Edebi Sanatlar/Klasik Türk Şiirinde, Edirne, Yort Savul Yayınları, 2005.
4. DİLÇİN, Cem; Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000.
Açıldığı Öğretim Yılı 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Final Final 20 1 20
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 12 1 12
Toplam İş Yükü (Saat) 103
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,04
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Recaizâde Mahmut Ekrem, Ali Nihat Tarlan, Cem Dilçin ve Ahmet Mermer’in edebî sanat tasnifleri, edebî tür tanımı. Ders
2 Teşbih ve İstiâre: Maşûkun güzellik unsurlarıyla ilgili teşbih ve istiâreler, mazmun kavramı, Allah ile ilgili edebî türler: Tevhîd... Ders
3 Teşhîs ve İntâk; Peygamberlerle İlgili edebî türler: Hilye, Kırk Hadis, Mevlid, Mirâcnâme, Na't, Siyer. Ders
4 Leff ü Neşr ve Tenâsüb; Dinî Günler ve Bayramları Anlatan Türler: Iydıye, Ramazaniye Ahlakî Türler: Pend-nâme. Ders
5 İktibâs ve İrsâl-i Mesel; Sosyal Yaşamı ve Eğlence Hayatını Anlatan Türler Ders
6 Telmîh; Bir Yeri veya Yerleşim Yerlerini Anlatan Türler: Belde-nâme, dâriye, hamâm-nâme, sâhil-nâme, seyâhat-nâme, sefâret-nâme, şehr-engîz Ders
7 Mübâlağâ ve Tezat; Savaşları Anlatan Türler: Gazavâtnâme, Fetih-nâme, Selîm-nâme Mevsimleri Anlatan Türler: Bahâriye, Temmûziye, Hazâniye ve Şitâiye Ders
8 Ara Sınav (Tarih Düşürme Sanatı) Ders
9 Hüsn-i Ta'lîl, Tecâhül-i Ârif, İstifham; Yorum ve Tahminlerde Bulunulan veya Bilmece Niteliği Taşıyan Türler:Fâl-nâme.. Ders
10 Mecâz-ı Mürsel, Kinâye, Tevriye, Ta'rîz; Alay, Şaka, Yergi veya Şikâyet İçeren Türler: Hasb-i Hâl, Hezel, Hiciv. Ders
11 Aks, Cinas, İâde, İştikak; Övgü veya Tebrîk İçeren Türler: Fahriye, Medhiye, Sıhhat-nâme. Ders
12 Nidâ, Rücû, Sihr-i helâl, Tekrîr; Ölümü Anlatan Türler: Mersiye, Maktel-i Hüseyin. Ders
13 Nadir görülen edebî sanatlar. Biyografik Türler: Sergüzeşt-nâme Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir. 5 4 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar. 5 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 3 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5