EN
  • Anasayfa
  • TDE215 Cümle Bilgisi I (2020 - 2021 / 3. Yarıyıl)
  • EN
TDE215 - Cümle Bilgisi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Cümle Bilgisi I TDE215 3 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Türkçe kelime grupları teorik ve uygulamalı olarak öğretilecek
EBS Koordinatörü
Ders Veren Prof. Dr. Oktay Selim KARACA
Amaç

Türkçenin sentaktik düzeydeki yapı ve anlam özelliklerinin öğretilmesi

Ders İçeriği

Sentaktik ilişkinin tanımı (a) cümle, b) kelime grubu); Kelime grubu tasnif yöntemleri a) morfolojik, b) bağımlılık ilişkisi, c) işlevsel, ç) yapı bakımından; Basit kelime grupları: a) İsimli kelime grupları, b) fiilli kelime grupları; Üç ögeli kelime grupları (a. İsimli, b. Fiilli); Çok ögeli kelime grupları (a. İsimli, b. Fiilli)

Ders Kaynakları 4. S. S. Mayzel, İzafet v turetskom yazıke, Moskova, 1957
5. A. N. Kononov, Grammatika sovremennogo turetskogo literaturnogo yazıka, M.-L., 1956
1. A. N. Baskakov, Çağdaş Türkçede Kelime Grupları, Kesit, 2011
2. M. Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak, İst. 1993
3. L. Karahan, Türkçede Sözdizimi, Akçağ, 17. Baskı
Açıldığı Öğretim Yılı 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 3 4 12
Dinleme ve anlamlandırma Ders 6 2 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 3 9
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 3 3 9
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 44
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 1,73
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Sentaktik ilişki türleri, yüklemlik (predikat) ilişkisi, belirtme (atributive) ilişkisi
2 Türkçede kelime grubu tasnifleri
3 Kelime gruplarının morfolojik bakımdan, bağımlılık ilişkisi bakımından, işlevsel bakımdan, yapı bakımından tasnifi
4 Basit kelime grupları, isimli kelime grupları (uyum ilişkisine göre oluşanlar)
6 Basit kelime grupları, isimli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar)
6 Basit kelime grupları, isimli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar)
7 Basit kelime grupları, fiilli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar)Basit kelime grupları, fiilli kelime grupları (sıralanma ve yönetim ilişkisine göre oluşanlar)
8 Ara sınav
9 Birleşik (zincirleme) kelime grupları, üç ögeli kelime grupları
10 Üç ögeli isimli kelime grupları (i+i)+i yapısında olanlar
11 Üç ögeli isimli kelime grupları i+(i+i) yapısında olanlar
12 Çok ögeli isimli kelime grupları
13 Çok ögeli fiilli kelime grupları
14 Kelime grubu çözümlemeleri
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Kelime grubu çözümlemesi yapabilir
Kelime gruplarını işlevlerine göre belirleyebilir
Kelime grubu çözümlemesini metinler üzerinde uygulayıp sonuçlar çıkarabilir
Türkçenin kelime gruplarının birleşme yollarını öğrenir
Kelime gruplarının yapısını bilir
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Kelime grubu çözümlemesi yapabilir - - - - - - - - - - - - - - -
Kelime gruplarını işlevlerine göre belirleyebilir - - - - - - - - - - - - - - -
Kelime grubu çözümlemesini metinler üzerinde uygulayıp sonuçlar çıkarabilir - - - - - - - - - - - - - - -
Türkçenin kelime gruplarının birleşme yollarını öğrenir - - - - - - - - - - - - - - -
Kelime gruplarının yapısını bilir - - - - - - - - - - - - - - -