Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Eski Anadolu Türkçesi II | TDE204 | 4 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
Amaç |
1. 13.-15. yüzyıl Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri konusunda öğrencileri bilgilendirmek; 2. Metinler üzerinden Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini pekiştirmek; 3. Öğrencileri Eski Anadolu Türkçesi metinlerini çözümleyebilir duruma getirmek. |
Ders İçeriği |
13-15. yüzyıl Batı Türkçesinin dil özellikleri ve metinleri. |
Ders Kaynakları |
Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005
Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I-II, TDK Yay., Ankara, 2009 Cem Dilçin, Süheyl ü Nevbahar inceleme-metin-sözlük, TDK Yayınları, 1991 Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946. İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008 İbrahim Taş, Süheyl ü Nev - Bahar'da Eskicil Ögeler, TDK Yayınları, 2015 Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997 Mustafa S. Kaçalin, Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı, TDK Yay., 2017 Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003. Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008. ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları. Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997 Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946 Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005 Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000 ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay. GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997. Mansuroğlu, Mecdut, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276 İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008 ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995. Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000 GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi. Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991. Mustafa S. Kaçalin, Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı, TDK Yay., 2017 TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları. TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi. ARSLAN EROL, Hülya: Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine Anlam Değişmeleri: Ankara 2008: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları: 928. GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 22007 (1997): Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları: 673. KÖKTEKİN, Kâzım: Eski Anadolu Türkçesi: Erzurum 2008. Fenomen Yayıncılık. DİLÇİN, Cem: Mesud bir Ahmed: Süheyl ü Nev-bahar: AKM, Ankara 1991. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,22 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Eski Anadolu Türkçesinin ana hatlarıyla tanıtımı, dersin içeriği ve kaynaklar hakkında genel bilgi | |
3 | Süheyl ü Nevbahar'dan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
3 | Süheyl ü Nevbahar'dan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
3 | Süheyl ü Nevbahar'dan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
3 | Süheyl ü Nevbahar'dan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
3 | Süheyl ü Nevbahar'dan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
3 | Süheyl ü Nevbahar'dan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
8 | Ara Sınav/Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
14 | Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
14 | Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
14 | Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
14 | Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
14 | Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi | |
14 | Dede Korkut Kitabı'ndan seçilmiş bir bölümün okutulup incelenmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler, 13. ve 15. yüzyıla ait Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||
Dönemin önemli şahıslarını ve eserlerini tanıyabilir | |||
Metinleri okuma, açıklama, metin üzerinde dil incelemesi yapabilme becerisi kazanır. | |||
Dönemin söz varlığı konusunda bilgisini arttırır | |||
Öğrenciler, haftalık çalışma ödevleriyle bu bilgi ve becerilerini pekiştirir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler, 13. ve 15. yüzyıla ait Batı Türkçesi metinleri ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dönemin önemli şahıslarını ve eserlerini tanıyabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Metinleri okuma, açıklama, metin üzerinde dil incelemesi yapabilme becerisi kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dönemin söz varlığı konusunda bilgisini arttırır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, haftalık çalışma ödevleriyle bu bilgi ve becerilerini pekiştirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |