| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Köy Sosyolojisi | ZDF215 | 3 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TARLA BİTKİLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders verme |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Hanife MUT |
| Ders Veren | Prof. Dr. Erdem GÜLÜMSER |
| Amaç |
Kırsal ve kentsel ayrımda kullanılan ölçütler: Köy sosyolojisinin, konusu ve önemi; Köy yerleşim tarihi, köy tipleri, Türkiye’de kırdan kente göç, Türkiye’de yapılmış köy araştırmaları, yöntem ve teknikleri, öğrencilerle örnek köy gezisi ve araştırmasının yapılması. |
| Ders İçeriği |
Kırsal Sosyolojisinin konusu ve gelişimi; Köy Sosyolojisi alanında kullanılan kavramlar ve teorik yaklaşımlar; Farlı köy yapıları ve tiplerinin özellikleri; Kırsal Yapılardaki ekonomik ve sosyal değişmeler |
| Ders Kaynakları |
Dersi veren öğretim üyesinin ders notları
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 16 | 32 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kavramsal Bir Giriş | |
| 2 | Kır Sosyolojisinin Konusu, Kapsamı ve Önemi: Kır-Kent Ayrımı | |
| 3 | Dünyada ve Türkiye’de Köy Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi | |
| 4 | Türkiye’de yapılmış Olan ve Kır Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi Açısından Temel Oluşturan Köy Çalışmalarından Örnekler Verilerek İncelenmesi | |
| 5 | Kırsal Yerleşme Tipleri | |
| 6 | Kırsal Alan Araştırmalarında Kullanılan Yöntem ve Veri Toplama Teknikleri | |
| 7 | Vize | |
| 8 | Türkiye’de Tarihsel Süreçte Toprak Mülkiyetini Belirleyen Koşullar Türkiye’de Tarımın Yapısal Özellikleri | |
| 9 | Türkiye’de Kırsal Yapının Genel Özellikleri ve Kırsal Alanda Toplumsal Değişme | |
| 10 | Türkiye’de Kırdan Kente Göç: Neden ve Sonuçları | |
| 11 | Toplumsal Tabakalaşma, Köy Toplumunda Toplumsal Tabakalaşmalar ve Üretim İlişkileri | |
| 12 | Köy Toplumunda Düşün, Din, Değer Yargıları, İnanç, Tutum ve Davranış Biçimleri, Temel Özellikleri | |
| 12 | Köy Toplumunda Düşün, Din, Değer Yargıları, İnanç, Tutum ve Davranış Biçimleri, Temel Özellikleri | |
| 12 | Köy Toplumunda Düşün, Din, Değer Yargıları, İnanç, Tutum ve Davranış Biçimleri, Temel Özellikleri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tarıma yönelik sorunların pratik çözümünde teorik bilgileri uygulayabilir ve uygun araç ve yöntemleri kullanabilir. Kırsal yerleşme biçimleri ve kimliklerini değerlendirebilir | |||
| Toplumlar arası ilişkileri, örgütlenmeleri aktarabilir. Kırsal toplumların ülke ekonomisi, kültürü içindeki yerini ve önemini ortaya koyabilir. Kırsal toplumların aile, din, kültür, evlenme, yerleşim ve yaşam biçimlerini yorumlayabilir | |||
| Öğrenciler köy kent farklılığını kavrayabilir, öğrenciler kırsal yapıların genel özelliklerini ve değişme dinamiklerini tanıyabilir | |||
| Öğrenciler kırsal yapı araştırmalarının nasıl yapılacağını belirleyebilir, köy sosyolojisinin kavram ve kapsamını, tarihsel gelişme sürecini ortaya koyabilir. | |||
| Tarımsal problemleri belirleme ve tanımlayabilme becerisi kazanabilir. Sorunlara çözüm getirebilme yöntemlerini öğrenebilir, Türkiye’de köy sosyoloji biliminin gelişimi, tarihsel sürecini tanıtabilir. Köy sosyolojinin temel kavramlarını, diğer bilim dalları ile ilişkisini tanımlayabilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarıma yönelik sorunların pratik çözümünde teorik bilgileri uygulayabilir ve uygun araç ve yöntemleri kullanabilir. Kırsal yerleşme biçimleri ve kimliklerini değerlendirebilir | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | ;
| Toplumlar arası ilişkileri, örgütlenmeleri aktarabilir. Kırsal toplumların ülke ekonomisi, kültürü içindeki yerini ve önemini ortaya koyabilir. Kırsal toplumların aile, din, kültür, evlenme, yerleşim ve yaşam biçimlerini yorumlayabilir | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 5 | ;
| Öğrenciler köy kent farklılığını kavrayabilir, öğrenciler kırsal yapıların genel özelliklerini ve değişme dinamiklerini tanıyabilir | 2 | 2 | 3 | 4 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 5 | ;
| Öğrenciler kırsal yapı araştırmalarının nasıl yapılacağını belirleyebilir, köy sosyolojisinin kavram ve kapsamını, tarihsel gelişme sürecini ortaya koyabilir. | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | ;
| Tarımsal problemleri belirleme ve tanımlayabilme becerisi kazanabilir. Sorunlara çözüm getirebilme yöntemlerini öğrenebilir, Türkiye’de köy sosyoloji biliminin gelişimi, tarihsel sürecini tanıtabilir. Köy sosyolojinin temel kavramlarını, diğer bilim dalları ile ilişkisini tanımlayabilir | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 3 | 3,2 | 4 | 2 | 2,6 | 2,6 | 2,4 | 3 | 3,4 | 2,8 | 2,2 | 2,8 | 2 | 5 |