| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Toprak, Bitki, Su İlişkileri | TRB429 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | TARLA BİTKİLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders verme |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Özge Doğanay ERBAŞ KÖSE Arş. Gör. Dr. Yusuf Murat KARDEŞ |
| Ders Veren | Doç. Dr. Özge Doğanay ERBAŞ KÖSE |
| Amaç |
Bitki kökleri ile onu çevreleyen toprak, su ve atmosfer arasındaki ilişkilerin incelenmesi sonucu kök ortamında optimum koşulların yaratılması ve daha iyi bitki gelişmesi ve ürün eldesi amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Topraktaki suyun özellikleri ve çeşitleri.Bitkilerde suyun hareketi.Toprak-Bitki-Atmosfer devamlılığında suyun hareketi.Bitkilerin su gereksinmesi, bitki besin maddelerinin alınımında suyun önemi ve işlevi. |
| Ders Kaynakları |
Dersi veren öğretim üyesinin ders notları, önerilen kaynak kitaplar
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 16 | 32 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 2 | 10 | 20 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 10 | 20 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Haftalar itibariyle verilecek konu başlıkları açıklanır. Dersle ilgili yapılacak sınavlar, bunların başarı notuna katkıları, derste kullanılacak kaynak, dersin işlenme şekli, öğrencilerin beklentileri konularında açıklamalar yapılır | |
| 2 | Çevre, çevre faktörleri ve özellikleri, toprak ve tanımı | Ders |
| 3 | Çevre faktörü olarak toprak, oluşumu ve çeşitleri | |
| 4 | Toprak nemi – Oransal Su içeriği, toprak fazları ile Diğer Kütle ve Hacim İlişkileri | |
| 5 | Toprak Tekstürü Tanımı, Tekstürün Önemi Tekstür Sınıfları, Analiz Yöntemi | |
| 6 | Toprak kili ve Özellikleri, | Ders |
| 7 | Bitkisel üretimde ve toprak suyunun yarayışlılığında kil minerallerinin önemi | |
| 8 | Çevre faktörü olarak suyun işlevleri ve önemli özellikleri | Ders |
| 9 | Su noksanlığı ve su fazlalığında bitkisel üretimdeki sorunlar ve alınabilecek önlemler | |
| 10 | Topraktaki suyun özellikleri ve çeşitleri | |
| 11 | Bitkilerdeki su | |
| 12 | Bitkilerde suyun hareketi | |
| 13 | Toprak-Bitki-Atmosfer devamlılığında suyun hareketi | |
| 14 | Bitkilerin su gereksinmesi, bitki besin maddelerinin alınmasında suyun önemi ve işlevi |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Toprak-bitki-atmosfer devamlılığında suyun hareketini bilir ve bitki gelişimine olan etkisini değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Beyin Fırtınası Saha / Arazi Çalışması Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Dinleme ve anlamlandırma |
| Bitki gelişimi ve tarımsal üretim açısından önemli çevre faktörlerinin özelliklerini, bitki gelişimi ve tarımsal üretim için kontrol altına alınabilecek bazı çevre ve toprak faktörlerinin optimum düzeyde olmasını sağlayacak önlemleri bilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Toprağı oluşturan fazlar arasında kütle ve hacim ilişkilerini, bir fazda meydana gelen değişimin diğer fazlarda nasıl bir değişime neden olacağını ve bunun bitki gelişimi üzerine etkisi bilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Suyun işlevlerini bilir ve suyun durum değişikliklerinin (Suyun, katı-sıvı-gaz fazlarına geçiş durumları) toprak ve bitki üzerine etkilerini değerlendirebilir.Toprak suyunun potansiyel enerjisini bilir ve toprak suyunun durumunu hakkında değerlendirmeler yapabilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Toprak bitki ve su ortamındaki bitki besin maddelerinin bitkiye yarayışlılığı, alınabilirliği ve bunların bitkisel üretim üzerine olası etkilerini yorumlayabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Toprak-bitki-atmosfer devamlılığında suyun hareketini bilir ve bitki gelişimine olan etkisini değerlendirebilir. | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | ;
| Bitki gelişimi ve tarımsal üretim açısından önemli çevre faktörlerinin özelliklerini, bitki gelişimi ve tarımsal üretim için kontrol altına alınabilecek bazı çevre ve toprak faktörlerinin optimum düzeyde olmasını sağlayacak önlemleri bilir | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | ;
| Toprağı oluşturan fazlar arasında kütle ve hacim ilişkilerini, bir fazda meydana gelen değişimin diğer fazlarda nasıl bir değişime neden olacağını ve bunun bitki gelişimi üzerine etkisi bilir | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | ;
| Suyun işlevlerini bilir ve suyun durum değişikliklerinin (Suyun, katı-sıvı-gaz fazlarına geçiş durumları) toprak ve bitki üzerine etkilerini değerlendirebilir.Toprak suyunun potansiyel enerjisini bilir ve toprak suyunun durumunu hakkında değerlendirmeler yapabilir | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | ;
| Toprak bitki ve su ortamındaki bitki besin maddelerinin bitkiye yarayışlılığı, alınabilirliği ve bunların bitkisel üretim üzerine olası etkilerini yorumlayabilir | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 |