| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bürokrasi | SBK371 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Anlatım, soru-cevap, tartışma. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz etmek, bürokrasi ile siyasi kurumlar arasındaki güç ilişkilerini değerlendirmek, bürokrasinin olumsuzluklarını gidermek konusunda çözüm önerilerini tartışmaktır. |
| Ders İçeriği |
Bürokrasinin tanımı, niteliği ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları ele alınacaktır. |
| Ders Kaynakları |
Oktay, Cemil (1997), Siyasal Sistem ve Bürokrasi, Der Yayınları, İstanbul.
Mises, Ludving Von (2000), Bürokrasi, Çeviren:Feridun Ergin, Liberte Yayınları, 2. Basım, Ankara. Metin Heper, Türkiye’de Devlet Geleneği, Doğu Batı Yayınları Metin Heper, Türkiye’de Devlet Geleneği, Doğu Batı Yayınları |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 2 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 1 | 5 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 5 | 1 | 5 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 5 | 3 | 15 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Final | Final | 25 | 1 | 25 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 117 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,59 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bürokrasi kavramı, bürokrasinin gelişimi ve işlevleri | |
| 2 | Karl Marks'ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi | |
| 3 | Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi | |
| 4 | Weber'in bürokrasi modeli. | |
| 5 | Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları | |
| 6 | Bürokratikleşmeye neden olan faktörler | |
| 7 | Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları | |
| 8 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi | |
| 9 | Vize sınavı | |
| 10 | Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları | |
| 11 | Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi | |
| 12 | Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi | |
| 13 | Yönetimde desantralizasyon | |
| 14 | Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. | Ödev / Proje | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Bürokratik yapıların ekonomik sistemlerle ilişkisini analiz eder. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Kamusal yönetim yapısının özelliklerini analiz eder. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Oligarşinin Tunç Kanunu'nu öğrenir. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Bürokratik yapıların ekonomik sistemlerle ilişkisini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Kamusal yönetim yapısının özelliklerini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Oligarşinin Tunç Kanunu'nu öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |