Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yöneylem Araştırması | İSL204 | 3 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Gözde KOCA |
Ders Veren | Doç. Dr. Nur Kuban TORUN |
Amaç |
Yöneylem araştırması modellerini geliştirip, işletmelerin üretim, pazarlama, finans gibi alanlarında uygulanması konusunda teorik ve uygulamalı örnekler vermektir. |
Ders İçeriği |
Yöneylem araştırmasının gelişimi ve özellikleri.Doğrusal programlamaya giriş. Matematik modelleme ve bu modellerin kavramsal yapıları ve işletmeler için uygulanması. Grafik çözüm. Simpleks yöntemi ve dual simpleks metodu. Dualite analizi ve duyarlılık analizi. Ulaştırma ve atama problemleri ve çözüm yöntemleri. Oyun teorisi. |
Ders Kaynakları |
"Yöneylem Araştırması" Mehpare Timor
"Yöneylem Araştırması" A.H. Taha "Yöneylem Araştırması" Ahmet Öztürk Yöneylem araştırmasına giriş, Gerald J. Lieberman, Frederick S Hillier Yöneylem araştırması: uygulamalar ve algoritmalar, Wayne L. Winston |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | Final | 9 | 1 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6 | |||
AKTS | 6,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yöneylem araştırmasına giriş ve tarihçesi | Ders |
2 | Simpleks algoritması | Ders |
3 | Büyük M yöntemi ve İki aşamalı yöntem | Ders |
4 | Duyarlılık analizi | Ders |
5 | Dualite (ikillik) | Ders |
6 | Ulaştırma Problemleri | Ders |
7 | Atama ve Ağ Problemleri | Ders |
8 | Tamsayılı Programlama | Ders |
9 | Dal-sınır algoritması | Ders |
10 | Excel çözücüsü-GAMS uygulamaları | Ders |
11 | Doğrusal programlama- Tamsayılı programlama ileri modeller | Ders |
12 | Doğrusal olmayan programlama giriş | Ders |
13 | Bisection, Newton, Gardyan arama, Karush-Kunh-Tucker | Ders |
13 | Aktarmalı Taşımacılık, Gezen Satıcı Problemleri | |
14 | Genel tekrar | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yöneylem araştırmasının uygulama alanlarını bilme ve uygulamadan örnekleri tanıyabilme | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Mühendislik problemlerinin çözümü için doğrusal programlama ve tamsayılı programlama modelleri oluşturabilme | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Doğrusal programlama modellerini simpleks algoritmasıyla çözebilme | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Duyarlılık- dualite konularına hakim olma ve uygulama | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Tamsayılı programlama modellerini anlama ve çözebilme- doğrusal olmayan modellemeye giriş yöntemleri anlayabilme | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | |
Yöneylam araştırmasının uygulama alanlarını bilme ve uygulamadan örnekleri tanıyabilme | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Mühendislik problemlerinin çözümü için doğrusal programlama ve tamsayılı programlama modelleri oluşturabilme | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Doğrusal programlama modellerini simpleks algoritmasıyla çözebilme | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Duyarlılık- dualite konularına hakim olma ve uygulama | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Tamsayılı programlama modellerini anlama ve çözebilme- doğrusal olmayan modellemeye giriş yöntemleri anlayabilme | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yöneylem araştırmasının uygulama alanlarını bilme ve uygulamadan örnekleri tanıyabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Mühendislik problemlerinin çözümü için doğrusal programlama ve tamsayılı programlama modelleri oluşturabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Doğrusal programlama modellerini simpleks algoritmasıyla çözebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Duyarlılık- dualite konularına hakim olma ve uygulama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tamsayılı programlama modellerini anlama ve çözebilme- doğrusal olmayan modellemeye giriş yöntemleri anlayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Yöneylam araştırmasının uygulama alanlarını bilme ve uygulamadan örnekleri tanıyabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Mühendislik problemlerinin çözümü için doğrusal programlama ve tamsayılı programlama modelleri oluşturabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Doğrusal programlama modellerini simpleks algoritmasıyla çözebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Duyarlılık- dualite konularına hakim olma ve uygulama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tamsayılı programlama modellerini anlama ve çözebilme- doğrusal olmayan modellemeye giriş yöntemleri anlayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |