| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Yöneylem Araştırması | İSL204 | 3 | 3 + 0 | 6,0 |
| Birim Bölüm | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Gözde KOCA (Yıl: 2025 - 2026) Doç. Dr. Gözde KOCA (Yıl: 2022 - 2023) Doç. Dr. Gözde KOCA (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Gözde KOCA |
| Amaç |
Yöneylem araştırması modellerini geliştirip, işletmelerin üretim, pazarlama, finans gibi alanlarında uygulanması konusunda teorik ve uygulamalı örnekler vermektir. |
| Ders İçeriği |
Yöneylem araştırmasının gelişimi ve özellikleri.Doğrusal programlamaya giriş. Matematik modelleme ve bu modellerin kavramsal yapıları ve işletmeler için uygulanması. Grafik çözüm. Simpleks yöntemi ve dual simpleks metodu. Dualite analizi ve duyarlılık analizi. Ulaştırma ve atama problemleri ve çözüm yöntemleri. Oyun teorisi. |
| Ders Kaynakları |
"Yöneylem Araştırması" Mehpare Timor
"Yöneylem Araştırması" A.H. Taha "Yöneylem Araştırması" Ahmet Öztürk Yöneylem araştırmasına giriş, Gerald J. Lieberman, Frederick S Hillier Yöneylem araştırması: uygulamalar ve algoritmalar, Wayne L. Winston |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Kısa Sınav 2 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 14 | 56 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 10 | 10 |
| Final | Final | 9 | 1 | 9 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6 | |||
| AKTS | 6,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yöneylem Araştırmasının Tarihçesi, Tanımı Ve Önemi | Ders Problem Çözme |
| 2 | Doğrusal Programlamaya Giriş | Ders Problem Çözme |
| 3 | Doğrusal programlama problemleri ve modelleme örnekleri, doğrusal programlama modelinin uygulandığı alanlar ile ilgili bazı örnekler | Ders Problem Çözme |
| 4 | Doğrusal programlama problemleri ve modelleme örnekleri | Ders Problem Çözme |
| 5 | Doğrusal programlama problemlerinin grafik yöntemle çözümü | Ders Problem Çözme |
| 6 | Doğrusal programlama problemlerinde özel durumlar | Ders Problem Çözme |
| 7 | Simpleks yöntemi | Ders Problem Çözme |
| 8 | Arasınav | Problem Çözme |
| 7 | Simpleks yöntemi | Ders Problem Çözme |
| 7 | Simpleks yöntemi | Ders Problem Çözme |
| 11 | Dualite ve Duyarlılık analizi | Ders Problem Çözme |
| 12 | Ulaştırma modelleri | Ders Problem Çözme |
| 12 | Ulaştırma modelleri | Ders Problem Çözme |
| 14 | Atama problemleri | Ders Problem Çözme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Doğrusal Programlama (DP)'da model kurmaya ilişkin çeşitli kavramları tanımlayabilirler. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kullanılan çeşitli DP modellerini birbirinden ayırt edebilirler. | |||
| Belirlenen bir sektör (problem) için uygun DP modelini hazırlayabilirler. | |||
| Kurulan DP modelinin gerçek duruma uygunluğunu irdeleyebilirler | |||
| Kullanılan DP modelinin eksikliklerini giderecek yeni bir model oluşturabilirler. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Doğrusal Programlama (DP)'da model kurmaya ilişkin çeşitli kavramları tanımlayabilirler. | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Kullanılan çeşitli DP modellerini birbirinden ayırt edebilirler. | - | - | - | - | - | - | - | 0 | - | - | - | - | ;
| Belirlenen bir sektör (problem) için uygun DP modelini hazırlayabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | 0 | - | - | - | - | ;
| Kurulan DP modelinin gerçek duruma uygunluğunu irdeleyebilirler | - | - | - | - | - | - | - | 0 | - | - | - | - | ;
| Kullanılan DP modelinin eksikliklerini giderecek yeni bir model oluşturabilirler. | - | - | - | - | - | - | - | 0 | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 0,2 | 0,2 | - | - | - | - | - | 0 | - | - | - | - |