Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İstatistik | İBF201 | 3 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Laboratuvarda sınıf içi etkin anlatım. Öğrencilerin aktif katılımı ile. SPSS üzerinden uygulamalı anlatım. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Nur Kuban TORUN |
Ders Veren | Doç. Dr. Gözde KOCA |
Amaç |
Araştırmalarda kullanılması gereken istatistik yöntemlerin alt yapısını oluşturmak, istatistik kavramları ve istatistik ölçüleri öğrencilere öğretmek, analiz çıktıları yorumlama, karar alma durumunu sağlamak. Bu sayede işletmelerde hem analiz tekniklerini kullanabilen hemde objektif karar alabilen yöneticiler yetiştirmek. |
Ders İçeriği |
Betimsel istatistik ile başlanır "ölçekler, seriler, grafikler, dağılım ve değişkenlik ölçüleri" Olasılık konusu işlenir. Anakütle ortalama, oran tahmininde ve hipotez testlerinde temel alınan Örnekleme Teorisi incelenir. Örnekten hareketle yapılacak tahmin ve hipotez testlerinde örnek büyüklüğünün hesaplanma yöntemleri ele alınır. Hipotez testleri parametrik ve parametrik olmayan testler sınıflandırması yapılarak incelenir. Değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmekte ve bu ilişkilere dayanan regresyon modeli tahmin edilmektedir. |
Ders Kaynakları |
"Çıkarımsal İstatistik" Necmi Gürsakal
"Betimsel İstatistik" Necmi Gürsakal "Uygulamalı Regresyon ve Korelasyon Analizi" A. Neyran Orhunbilge "Çözümlü Örnekler" Mahmut Atlas |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 13 | 26 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 13 | 26 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 13 | 26 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 13 | 26 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 30 | 1 | 30 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,04 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İstatistik ile ilgili temel kavramlar(İstatistik birimi-anakütle-değişken-ölçekler) | Problem Çözme |
2 | İstatistiksel seriler ve grafikler. Spss kurulumu-tanıtımı, veri nasıl girilir, örnek uygulamalar | |
3 | Merkezi eğilim ölçüleri(aritmetik ortalama-medyan-mod) SPSS üzerinden örnek uygulamalar | Problem Çözme |
4 | Değişkenlik Ölçüleri(standart sapma-varyans-değişim katsayısı) SPPS üzerinden örnek uygulamalar | Problem Çözme |
5 | Olasılık | |
6 | Olasılık, Dağılımlar | Problem Çözme |
7 | Ara Sınav | Problem Çözme |
8 | Örnekleme Teorisi | Problem Çözme |
9 | İstatistiksel Tahminleme | Problem Çözme |
10 | Hipotez Testleri | Problem Çözme |
10 | Hipotez Testleri | Problem Çözme |
12 | Ki-Kare Testi | |
13 | Basit Doğrusal Regresyon | |
14 | Korelasyon |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrencilerin, bilinmeyen anakütle parametresini belirli bir güven olasılığında tahmin edebilmelerinin yanı sıra, anakütle parametreleri hakkındaki iddiaları da belirli bir anlamlılık düzeyinde test ederek objektif karar alabilmeleri hedeflenmektedir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
Temel olasılık işlemleri ve olasılık dağılımları hesaplama öğrenilmektedir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
Bilgilerin toplanması düzenlenmesi ve sunumuna ilişkin değerlendirmeler yapılarak, verilerin tanımlayıcı ölçüleri (ortalama, dağılma ölçüleri, asimetri, basıklık ölçüleri) ele alınmaktadır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
Bilimsel araştırmanın aşamaları incelenmektedir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrencilerin, bilinmeyen anakütle parametresini belirli bir güven olasılığında tahmin edebilmelerinin yanı sıra, anakütle parametreleri hakkındaki iddiaları da belirli bir anlamlılık düzeyinde test ederek objektif karar alabilmeleri hedeflenmektedir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - |
Temel olasılık işlemleri ve olasılık dağılımları hesaplama öğrenilmektedir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - |
Bilgilerin toplanması düzenlenmesi ve sunumuna ilişkin değerlendirmeler yapılarak, verilerin tanımlayıcı ölçüleri (ortalama, dağılma ölçüleri, asimetri, basıklık ölçüleri) ele alınmaktadır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - |
Bilimsel araştırmanın aşamaları incelenmektedir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - |