| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Gerçeklik Teknolojileri | YBS364 | 6 | 2 + 1 | 5,0 |
| Birim Bölüm | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze, laboratuvar |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Nur Kuban TORUN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu ders, öğrencilerin sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik (AR), karma gerçeklik (MR) ve genişletilmiş gerçeklik (XR) teknolojilerini tanımalarını, teknolojilerinin temel prensiplerini, uygulama alanlarını ve gelecekteki potansiyelini öğrenmelerini, bu teknolojilerin eğitim, sağlık, endüstri ve sanat gibi alanlardaki uygulamalarını kavramalarını ve temel düzeyde uygulama geliştirme becerisi kazanmalarını amaçlar. |
| Ders İçeriği |
- VR, AR, MR, XR kavramları ve tarihsel gelişim - Donanım: gözlükler, sensörler, haptik cihazlar - Yazılım ve geliştirme ortamları (Unity, Unreal Engine, WebXR) - İnsan-bilgisayar etkileşimi ve kullanıcı deneyimi - Eğitim, sağlık, endüstri ve sanat uygulamaları - Etik, mahremiyet ve toplumsal etkiler - Proje geliştirme ve sunum |
| Ders Kaynakları |
Torun, N. K. & Torun, T. (2024). Turizmde Gerçeklik Teknolojisi. In: Karaca, Ş. (ed.), Turizm ve Dijital Pazarlama (Teori ve Uygulamalar). Özgür Yayınları. DOI: https://doi.org/10.58830/ozgur.pub603.c2537
Torun, N. K. (2022). Eğitimde Dijital Dönüşüm Çözümü Olarak Artırılmış Gerçeklik ve Uygulamaları(Aplikasyonları).In: Tunacan, T. & Çallı,L. (ed.), Dijital Etkileşimler: Sektörel Yansımaları II). Gazi Kitapevi. Parisi, T. (2016).Learning Virtual Reality: Developing Immersive Experiences and Applications for Desktop, Web, and Mobile . O’reilly Books. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Gerçeklik teknolojileri: Artırılmış gerçeklik(AR), Sanal Gerçeklik(VR), Karma Gerçeklik(MR) ve Genişletilmiş Gerçeklik(XR) nedir, genel anlatım. | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 2 | Artırılmış gerçeklik (AR) sistemleri ve çalışma prensipleri . | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 3 | Basit bir AR uygulaması yapmak için mevcut platformlar ve yazılımlar hakkında genel bilgiler. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 4 | Temel seviye AR uygulaması – Bölüm I (Unity- Vuforia) | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 5 | Temel seviye AR uygulaması – Bölüm II (Unity- Vuforia) | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 6 | Temel seviye AR uygulaması – Bölüm III (Unity- Vuforia) | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 7 | Öğrencilerin geliştirdikleri artırılmış gerçeklik (AR) uygulaması proje sunumları | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 8 | Karma gerçeklik ve Genişletilmiş Gerçeklik Uygulama Örnekleri- Sınav Haftası | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 9 | Sanal gerçeklik(VR) sistemleri ve çalışma prensipleri | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 10 | Basit bir sanal gerçeklik (VR) uygulaması yapmak için mevcut platformlar ve yazılımlar hakkında genel bilgiler. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 11 | Temel seviye VR uygulaması – Bölüm I (Unity, Unreal Engine) | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 12 | Temel seviye VR uygulaması – Bölüm II (Unity, Unreal Engine) | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 13 | Temel seviye VR uygulaması – Bölüm III (Unity, Unreal Engine) | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 14 | Öğencilerin geliştirdikleri sanal gerçeklik (VR) uygulaması proje sunumları | Beyin Fırtınası Laboratuar Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Gerçeklik teknolojilerinin tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| VR/AR/MR donanım ve yazılım bileşenlerini tanıyabilir. | Ödev / Proje | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Eğitim, sağlık, endüstri ve sanat alanlarında gerçeklik teknolojilerinin kullanım örneklerini analiz edebilir. | Yazılı Sınav | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Etik ve sosyal boyutları tartışabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Basit bir AR/VR uygulaması tasarlayabilir ve sunabilir | Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Problem Çözme Beyin Fırtınası Laboratuar | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |