EN
  • Anasayfa
  • YBS473 Yeşil ve Dijital Dönüşüm (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
YBS473 - Yeşil ve Dijital Dönüşüm
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yeşil ve Dijital Dönüşüm YBS473 7 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze.
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Nur Kuban TORUN (Yıl: 2025 - 2026)
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, öğrencilere sürdürülebilir kalkınma ve dijital dönüşüm kavramlarını bütüncül bir bakış açısıyla kazandırmak; çevre dostu teknolojiler ile dijital yeniliklerin kesişiminde disiplinler arası çözüm üretme becerilerini geliştirmektir. Ders, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı, Türkiye’nin 12. Kalkınma Planı (2024–2028) ve 2030 Teknoloji Vizyonu kapsamında öngörülen önceliklerle uyumlu olarak tasarlanmıştır.

Ders İçeriği

Ders kapsamında sürdürülebilir kalkınma hedefleri, AB Yeşil Mutabakatı ve Türkiye’nin 12. Kalkınma Planı çerçevesinde belirlenen politikalar tanıtılacaktır. Yenilenebilir enerji, karbon ayak izi, döngüsel ekonomi ve yeşil finans gibi konular işlenecek; dijital dönüşüm boyutunda IoT, yapay zekâ, büyük veri, blockchain ve AR/VR teknolojilerinin toplumsal ve ekonomik etkileri incelenecektir. Ayrıca 2030 teknolojileri (kuantum bilişim, biyoteknoloji, sürdürülebilir malzeme inovasyonları, ileri yapay zekâ uygulamaları) dersin geleceğe dönük perspektifini güçlendirecektir. Öğrenciler, vaka analizleri ve proje tabanlı çalışmalar aracılığıyla yeşil teknolojilerin akıllı şehirler, çevre dostu üretim ve dijital iş modelleri üzerindeki uygulamalarını keşfedecek; dijitalleşmenin sosyal eşitsizlikler, çevresel adalet ve etik sorunlar üzerindeki yansımalarını tartışacaktır.

Ders Kaynakları T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (2025). 2030 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi. Stratejik Araştırmalar ve Verimlilik Genel Müdürlüğü, Ankara.
T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2024). On İkinci Kalkınma Planı (2024–2028). Ankara: SBB Yayınları.
Halil Aksu (2019). Dijitopya: Dijital Dönüşüm Yolculuk Rehberi. İstanbul: Pusula Yayıncılık, 436 s. ISBN: 9786052359600
World Bank (2021). Green Digital Transformation: How to Sustainably Close the Digital Divide and Harness Digital Tools for Climate Action.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş ve Kavramsal Çerçeve Yeşil dönüşüm ve dijital dönüşüm kavramlarının tanıtımı, dersin amacı ve kapsamı. Ders
2 Uluslararası ve Ulusal Politikalar BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, AB Yeşil Mutabakatı ve Türkiye’nin 12. Kalkınma Planı öncelikleri. Tartışmalı Ders
3 Enerji ve Çevre Yenilenebilir enerji kaynakları, enerji verimliliği, karbon ayak izi hesaplama. Tartışmalı Ders
4 Dijital Dönüşümün Temelleri IoT, yapay zekâ, büyük veri ve dijital altyapıların tanıtımı. Tartışmalı Ders
5 Yeşil Teknolojiler Akıllı şehirler, çevre dostu üretim, sürdürülebilir tasarım örnekleri. Tartışmalı Ders
6 Dijitalleşme ve İş Dünyası Endüstri 4.0, dijital iş modelleri, dijital ekonomi. Tartışmalı Ders
7 Ara Sınav Öğrencilerin grup çalışmaları ve ara değerlendirme. Problem Çözme
8 Döngüsel Ekonomi Atık yönetimi, yeniden kullanım, sürdürülebilir üretim zincirleri. Ders Beyin Fırtınası
9 Dijital Eğitim ve Öğrenme AR/VR uygulamaları, e-öğrenme platformları, dijital pedagojiler. Ders Beyin Fırtınası
10 Yeşil Finans ve Dijital Ekonomi Karbon piyasaları, yeşil yatırımlar, blockchain uygulamaları. Ders Beyin Fırtınası
11 Sosyal Boyut Dijital eşitsizlik, çevresel adalet, toplumsal etkiler. Ders Beyin Fırtınası
12 Politika ve Regülasyon Dijital etik, veri güvenliği, ulusal ve uluslararası düzenlemeler. Ders Beyin Fırtınası
13 Gelecek Senaryoları ve 2030 Teknolojileri Yapay zekâ, kuantum teknolojileri, biyoteknoloji ve sürdürülebilir malzeme inovasyonları. Ders Beyin Fırtınası
14 Final Proje Sunumları Öğrencilerin geliştirdiği yeşil ve dijital çözüm önerilerinin sunumu. Sınıf Dışı Çalışma Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Yeşil ve dijital dönüşüm kavramlarını açıklayabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, AB Yeşil Mutabakatı, Türkiye’nin 12. Kalkınma Planı ve 2030 Teknoloji Vizyonu ile ilişkili politikaları değerlendirebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Çevre dostu dijital çözümler tasarlayabilir ve proje tabanlı öğrenme kapsamında uygulayabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Disiplinler arası işbirliği ve proje geliştirme becerisi sergileyebilir. Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler
Dijitalleşmenin sosyal ve çevresel etkilerini analiz edebilir. Etik ve toplumsal sorumluluk bilinciyle sürdürülebilir çözümler geliştirebilir. Yazılı Sınav Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - -