EN
  • Anasayfa
  • HİT227 Medya Okur Yazarlığı (2020 - 2021 / 3. Yarıyıl)
  • EN
HİT227 - Medya Okur Yazarlığı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Medya Okur Yazarlığı HİT227 3 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Örgün/Yüz yüze
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Ebru ÇELİKHAN
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Musa TOPKAYA
Amaç

Medya okuryazarlığı temelde, dikkatli ve bilinçli bir bakışla gerçek ile kurgunun biribirinden ayırt edilmesini hedeflerken bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan edilgin ilişkisini etkin duruma dönüştürmeyi amaçlar. Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneğini sağlayan eleştirel bakışın güçlendirilmesini ve yeni bireysel söylemlerin geliştirilmesini amaçlar. Medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi beraberinde getiren bu ders, öğrencilerin hem üretim hem de tüketim aşamalarında eleştirel yaklaşımlarını arttırmayı hedefleyen bir derstir.

Ders İçeriği

Bu derste Medya, Medya Okuryazarlığı, Eleştirel Medya Okuryazarlığı gibi kavramlar incelenecek ve medya okuryazarlığının önemi ve amaçları üzerinde durulacaktır. İncelenen örnek olgular üzerinden medya sürecinin ne şekilde işlediğini aktarılacak, yazılı basın, televizyon, radyo, internet medyası, sosyal medya vb. medya ortamlarının, sosyal, kültürel, ekonomik ve ideolojik perspektiflerden eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesi doğrultusunda bilgiler verilecektir.

Ders Kaynakları Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Mutlu Binark-Mine Gencel Bek, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 2010.
Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Kemal İnal, Ütopya Yayınları, Ankara, 2009.
Medya Okuryazarlığı, Melda Cinman Şimşek - Nurçay Türkoğlu, Pales Yayınları, İstanbul, 2016.
Medya Okuryazarlığına Giriş, Nurdan Öncel Taşkıran, Beta Yayıncılık, İstanbul 2007.
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 100
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,92
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin Genel Tanıtımı, “medya” ve “okuryazarlık” kavramları üzerinden medya okur yazarlığı”nın açıklanması ve tartışılması Tartışmalı Ders
2 İletişim kavramı, iletişimin ögeleri, ve iletişim süreci Tartışmalı Ders
3 Medya ve kitlesel İletişim. Bireysel ve kitlesel iletişimin, iletişim ögeleri ve iletişim süreci bağlamında karşılaştırılması. Medyanın kurumsallığı. Ders
4 Medya okuryazarlığının, “ulaşabilme” “analiz etme” “değerlendirme” "mesaj oluşturma" gibi ögelerini etkin biçimde kullanabilme ve örnek incelemeleri Tartışmalı Ders
5 İfade özgürlüğü, kişilik hakları, bilgi edinme, sansür, kamu yararı ve özel yaşamın medya okuryazarlığı ile ortaya konması Tartışmalı Ders
6 Medya ve İdeoloji. Propaganda ve devletin demokratikleşmesi sorunu Tartışmalı Ders
7 Medya ve Ekonomi. Ticari medya kültürü. Reklam Analizleri. Tartışmalı Ders
8 Ara sınav Beyin Fırtınası
9 Türkiye’de televizyon kültürü. Ders
10 Haber ve “haber”e medya okuryazarı perspektifiyle yaklaşım. Türkiye’de ve Dünya’da haberciliğinin medya okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. Ders
11 Yeni Medya, dijitalleşme, sosyal medya ve toplumsal katılım Ders
12 Medyada nefret söylemi Tartışmalı Ders
13 Medya ve toplumsal cinsiyet Tartışmalı Ders
14 Film gösterimi ve genel değerlendirme. Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Eleştirel bakışı güçlendirme ve yeni bireysel söylemler geliştirebilme Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürebilme. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Medya metinleri üzerine eleştirel düşünme kabiliyetini edinebilme. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneği kazanma. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Yeni sosyal medya iletişim araçlarının etkin kullanımını sağlamak Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Eleştirel bakışı güçlendirme ve yeni bireysel söylemler geliştirebilme - - - - - - - - - - - - - - -
Bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürebilme. - - - - - - - - - - - - - - -
Medya metinleri üzerine eleştirel düşünme kabiliyetini edinebilme. - - - - - - - - - - - - - - -
Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneği kazanma. - - - - - - - - - - - - - - -
Yeni sosyal medya iletişim araçlarının etkin kullanımını sağlamak - - - - - - - - - - - - - - -