EN
  • Anasayfa
  • CGP221 Erken Okuryazarlık (2021 - 2022 / 3. Yarıyıl)
  • EN
CGP221 - Erken Okuryazarlık
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Erken Okuryazarlık CGP221 3 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
ÇOCUK GELİŞİMİ
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Sözel ve slayt sunumları
EBS Koordinatörü
Ders Veren Öğr. Gör. Dr. Zeynep APAYDIN DEMİRCİ
Amaç

Bu dersin amacı okul öncesi öğretmen adaylarının okula hazırbulunuşluğu açıklayabilmelerini ve değerlendirmelerini;, çocukların kendi içlerindeki ve birbirleri ile aralarındaki farklılıkları göz önünde bulundurarak, çocukları ilkokula hazırlayıcı ve okul öncesi programlarından ilkokula geçişlerini kolaylaştırıcı etkinlikler planlamalarını ve uygulamalarını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

Ders Kaynakları Kümmerling, B. (2015). Erken Okuryazarlık: 0-3 Yaş Arası Çocuk Kitapları. Koç Üniversitesi Yayınları.
Parpucu, N., & Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi: Fonolojik Farkındalık. Anı Yayıncılık.
Kümmerling, B. (2015). Erken Okuryazarlık: 0-3 Yaş Arası Çocuk Kitapları. Koç Üniversitesi Yayınları.
Parpucu, N., & Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi: Fonolojik Farkındalık. Anı Yayıncılık.
Açıldığı Öğretim Yılı 2016 - 2017 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 50
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 11 1 11
Toplam İş Yükü (Saat) 77
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,02
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Erken Okuryazarlık Becerilerinin Tarihsel Gelişimi Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
2 Sözel Dil Becerisi ve Erken Okuryazarlık Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
3 Okuma ve Yazma, Erken Okuryazarlık Etkinlikleri Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
4 Sınıf Ortamında Bulunması Gereken Özellikler, Erken Okuryazarlık Becerilerinin Desteklenmesinde Öğretmenin ve Ailenin Rolü Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
5 Erken Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi, Çocuk Edebiyatının Çocuğun Gelişimine Katkısı Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
6 Çocuk Kitaplarının Dış ve İç Yapı Özellikleri, Farklı Yaş Grubundaki Çocuk Kitaplarının İncelenmesi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
7 Ara sınav+Çocuk Kitaplarının Dış ve İç Yapı Özellikleri, Farklı Yaş Grubundaki Çocuk Kitaplarının İncelenmesi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
8 Yaş Grubuna Uygun Kitap Seçiminde Ailelere ve Eğitimcilere Öneriler Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
9 Erken Okuryazarlık Gelişimini Destekleyici Unsurlar Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
10 Erken Okuryazarlık Becerilerinin Değerlendirilmesi Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
11 Aile ve Okuryazarlık Programları Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
12 Çocukların Erken Okuryazarlığa İlişkin Motivasyonları Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
13 İki Dilli Çocuklarda Erken Okuryazarlık Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
14 Erken Okuryazarlığa İlişkin Etkinlik Örnekleri Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklar. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygular. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
Öğrenciler okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri bilir ve açıklar. 5 - - 2 4 - 3 - - - - - 1
Öğrenciler okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar. 1 - - - 5 3 4 - - - - - 2
Öğrenciler fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar. 1 - - 5 1 2 3 - - - - - -
Öğrenciler Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir. 5 - - - 4 2 1 - - - - - 3
Öğrenciler okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirmeyi bilir ve uygular. 2 - - - 4 5 3 - - - - - 1