| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İleri Maliyet Muhasebesi Teknikleri | MUD5505 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | MUHASEBE VE DENETİM - YL İÖ |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze anlatım, görsel sunum, soru-cevap, uygulama, gösterip yaptırma |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Şerife SUBAŞI (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Şerife SUBAŞI |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere sanayi işletmelerinde maliyet hesaplamalarının yapılması, maliyetlerin kontrolü, planlama ve karar almaya ilişkin bilgilerin sağlanmasıdır. |
| Ders İçeriği |
Maliyet muhasebesindeki yeni yaklaşımlar |
| Ders Kaynakları |
Nalan Akdoğan, Tek Düzen Muhasebe Sisteminde Maliyet Muhasebesi Uygulamaları, Gazi Kitabevi, 8. Baskı, 2009.
Kamil Büyükmirza, Maliyet ve Yönetim Muhasebesi: Tek Düzene Uygun Bir Sistem Yaklaşımı, Gazi Kitabevi, 9. Baskı, 2003 S. Sevgener, R. Hacırüstemoğlu Yönetim Muhasebesi, Alfa Kitabevi, 2003. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Ödev 1 | 20 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 14 | 70 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 5 | 10 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 14 | 28 |
| Final | Final | 2 | 14 | 28 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 198 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,76 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Finansal Bilgi sistemi içerisinde maliyet muhasebesinin yeri, maliyet Muhasebesi temel kavramları | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 2 | Maliyetlerin yapısal çözümlemesi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 3 | Maliyet Muhasebesi ve İşletme Yönetimi; Maliyetleme ve Değer Zinciri | Tartışmalı Ders Problem Çözme Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 4 | Maliyet Yönetimi ve Stratejik Yönetim Muhasebesi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Faaliyet Tabanlı Maliyetleme | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 6 | Maliyet liderliği stratejisi, Odaklanmış rekabet stratejisi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Ara sınav | Problem Çözme |
| 8 | Kaizen maliyetleme, Değer yaratmayan maliyetlerin ortadan kaldırılması, Değer yönetimi ve geleceğin maliyetlerinin kontrolünde hedef maliyetleme | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 9 | Maliyet-Hacim-Kar İlişkileri | Tartışmalı Ders Problem Çözme Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | JIT ve tam zamanında üretim ortamlarında maliyet sistemleri | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 11 | Kalite maliyetlerinin kontrolü ve yönetimi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 12 | Lojistik süreçlerin maliyet yönetimi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders |
| 13 | Alternatif Seçim Kararları | Tartışmalı Ders Problem Çözme Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Sorumluluk Muhasebesi ve Transfer Fiyatlaması | Problem Çözme Sınıf Dışı Çalışma Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sanayi işletmelerinde maliyet hesaplamalarını yapabilme ve kontrol edebilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
| Karar almada maliyet bilgilerini kullanabilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
| Öğrenciler yönetimde etkin karar alma | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
| Teknolojik gelişmelerin üretim süreçlerindeki etkisini bilirler | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sanayi işletmelerinde maliyet hesaplamalarını yapabilme ve kontrol edebilme | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
| Karar almada maliyet bilgilerini kullanabilme | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenciler yönetimde etkin karar alma | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
| Teknolojik gelişmelerin üretim süreçlerindeki etkisini bilirler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 4,25 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |