Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilim Etiği ve Araştırma Teknikleri | FİZ5999 | 2 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | FİZİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders düz anlatım, makale ve kitap okumalarının paylaşıldığı sunumlar ve özel durumların incelendiği vaka çalışmaları şeklinde yürütülmektedir. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Arslan ÜNAL |
Ders Veren | Prof. Dr. Arslan ÜNAL |
Amaç |
Bu dersin amacı sosyal ve fen bilimleri için gerekli olan araştırma yöntem ve tekniklerini tanıtmak ve uygulama alanlarını incelemektir. Ayrıca bilimsel araştırma öncesinde, bilimsel araştırmanın yürütülmesi sırasında ve sonrasında uyulması gereken etik ilke ve kuralları tanıtmaktır. Ayrıca bu ders ile lisansüstü öğrencilerine bilimsel araştırma kültürünü tanıtmak ve kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Bilim, bilim tarihi, bilimsel düşünme ve bilimsel araştırma, bilimsel araştırmada nitel ve nicel yöntemler, bilimsel araştırma teknikleri, bilimsel ahlak ve etik, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi, bilimsel etik ilkeleri. |
Ders Kaynakları |
Ekinci, C. E. (2019). Fen ve Mühendislik Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Delta Yayınları.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün Ö. E. , Karadeniz Ş., Demirel F. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2008 Bernard E. Rollin, Science and Ethics (New York: Cambridge University Press, 2006): pp. 1-10 (Ch. 1); pp. 11-30 (Ch. 2); pp. 247-274 Özgün ders notları Bilim Etiği El Kitabı, TÜBA, 2008 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: ders planının, amacının, işlenişinin, etkinliklerinin ve değerlendirmenin açıklanması. | Ders |
2 | Bilim ve bilim tarihi hakkında genel bilgi ve bazı temel kavramlar | Tartışmalı Ders |
3 | Araştırma hakkında genel bilgi ve bazı temel kavramlar. | Tartışmalı Ders |
4 | Bilimsel düşünme yöntemleri. | Tartışmalı Ders |
5 | Bilimsel araştırma yöntemi olarak nicel yaklaşım. | Tartışmalı Ders |
6 | Bilimsel araştırma yöntemi olarak nitel yaklaşım. | Tartışmalı Ders |
7 | Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi. | Tartışmalı Ders |
7 | Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi. | Tartışmalı Ders |
9 | Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar. | Tartışmalı Ders |
9 | Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar. | Tartışmalı Ders |
11 | Bilimsel yayınlarla ilgili etik kurallar | Tartışmalı Ders |
12 | Bilimde etik dışı davranışlar. | Tartışmalı Ders |
13 | Bilimde etik dışı davranışların nedenleri / Bilimde etik dışı davranışları önleme yolları. | Tartışmalı Ders |
14 | Dersin genel değerlendirmesi. | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Temel Kavramların öğrenilmesi | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Nicel Araştırma Örneklerinin İncelenmesi. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Nitel Araştırma Örneklerinin İncelenmesi. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Bilimsel Etik İlkelerinin Öğrenilmesi | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Etik bir araştırma çalışmasının temellerinin atılması ve işleyişinin sağlanması konusunda araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramların ve sorumlulukların öğrenilmesi | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralların açıklanması | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Araştırmaların yayınlanma sürecinde etik ilkelerin uygulanması ve ihlali durumunda yapılacak işlemlerin öğrenilmesi | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Meslek etiğiyle ilgili kuralların açıklanması | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Araştırma yöntemleri hakkında farkındalık kazanılması | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temel Kavramların öğrenilmesi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Nicel Araştırma Örneklerinin İncelenmesi. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Nitel Araştırma Örneklerinin İncelenmesi. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bilimsel Etik İlkelerinin Öğrenilmesi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Etik bir araştırma çalışmasının temellerinin atılması ve işleyişinin sağlanması konusunda araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramların ve sorumlulukların öğrenilmesi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralların açıklanması | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Araştırmaların yayınlanma sürecinde etik ilkelerin uygulanması ve ihlali durumunda yapılacak işlemlerin öğrenilmesi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Meslek etiğiyle ilgili kuralların açıklanması | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Araştırma yöntemleri hakkında farkındalık kazanılması | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |