Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Optoelektronik Aygıtlar | FİZ5025 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | FİZİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Doç. Dr. Erman ERDOĞAN |
Amaç |
Optoelektroniğin temel bilgilerini vermek; Günümüzde kullanılan optik iletişim sistemlerinin temelini oluşturan yarıiletken lazerler, hızlı fodiyotların yapısı ve çalışma ilkelerini vermek; uzay araçlarında, savunma tekniğinde, tıpta vs. kullanılmakta olan optoelektronik aygıtların özelliklerini öğrenmek. |
Ders İçeriği |
Bu ders fotonların yarıiletken malzemeler ile etkileşimine odaklanarak, optik ve optoelektronik fenomenlerin temelini ve optik devre elemanlarının klasik ve kuantum özelliklerini inceler. |
Ders Kaynakları |
J. Wilson and J.F.B. Hawkes, Optoelektronik, Çev. İ. Okur, Değişim Yayınları, Adapazarı, 2000
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
30
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
20
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
20
|
Temel Meslek Dersleri
|
20
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
10
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 7 | 7 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Işığın doğası, Işığın kutuplanması, Üstüste gelme ilkesi, Girişim, Kırınım, Işık Kaynakları-Siyah cisim radyasyonu, Işığın birimleri. | Ders |
2 | Katılarda enerji bantları, Elektriksel İletkenlik, Yarıiletkenler, Yarıiletkenlerde taşıyıcıların difüzyonu, p-n eklemler | Ders |
3 | Elektriksel iletkenlik, yarıiletkenler, eklemler, malzemelerin optik özellikleri, optik elemanların özellikleri ve uygulamaları | Ders |
4 | pn eklemlerde akım, rekombinasyon ömrü, LED'lerin çalışma prensipleri, LED aygıtların yapısı, LED malzemeleri | Ders |
5 | Homoeklem ve hetero eklem LED'lerin karşılaştırılması, Yüksek şiddetli heteroeklem LED'ler | Ders |
6 | LED aygıtların karakteristiği, optik fiber iletişim için LED'ler, LED sürücü devreleri | Ders |
7 | Lazerlere giriş | Ders |
8 | Arasınav | Ders |
9 | Lazerlerin özellikleri: katıhal, atom, moleküler, excimer, fiber, yarıiletken | Ders |
10 | Fotoiletkenlik, Vakum fotodiyotları, fotoyükselticler, fotoiletken dedektörler | Ders |
11 | Fotovoltaik yapılar ve güneş pillerinin çalışma prensipleri | Ders |
12 | Fiberlerde kayıplar, doğal fiber kayıpları, Fiber kayıp ölçümleri | Ders |
13 | Fiber optik iletişim sistemleri | Ders |
14 | Fiber seçimi, Sistem tasarım parametreleri, Aygıtlar, Salıcı ve dedektörler | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Katıhal fiziğinin temelleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Işığı, ışığın doğasını ve ışık kaynaklarını öğrenir.; | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Gösterge cihazları, fotodiyot, LED vb. optoelektronik elemanlar hakkında bilgi edinir.; | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Lazerlerin çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını öğrenir.; | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Fiber optik iletişim sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Katıhal fiziğinin temelleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Işığı, ışığın doğasını ve ışık kaynaklarını öğrenir.; | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Gösterge cihazları, fotodiyot, LED vb. optoelektronik elemanlar hakkında bilgi edinir.; | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Lazerlerin çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını öğrenir.; | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
Fiber optik iletişim sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olur.; | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |