Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bağımlılık ve Sosyal Hizmet | SHB208 | 4 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | Doç. Dr. Gizem ÇELİK ÖZKAN |
Amaç |
Öğrencilerin bağımlılık konusunda gerekli bilgileri öğrenerek, bağımlılık alanında makro ve mikro düzeylerde sosyal hizmet müdahalesi geliştirebilmeleri için gerekli mesleki bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Bağımlılık kavramı, bağımlılık türleri; bağımlılığın dinamikleri; bağımlıların psiko-sosyal özellikleri; yaşadıkları sorunlar; bağımlılarına yönelik sosyal hizmet müdahaleleri; örnek vakalar. |
Ders Kaynakları |
Arıkan, Z., Genç, Y., Etik, Ç., Aslan, S., Parlak, İ. (2004). Alkol ve diğer madde bağımlılıklarında hastalar ve yakınlarında etiketleme. Bağımlılık Dergisi. 5(2), 52-56.
Arıkan, Z. (2011). Bağımlılık Tedavisinde Karşılaşılan Güçlükler ve Bunlarla Başaçıkma. Madde Bağımlılığı Tanı ve Tedavi Klavuzu içinde (233-238). Ankara: Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Brown, S., Levis, V. (2008). Alkolik aile gelişimsel bir iyileşme modeli. I. Yalom, (Ed), Alkolizm Terapisi içinde (279-318). İstanbul: Prestij Yayınları. Kafetzopouolos, E. (2006). Risk and Protective Factors in Adolescent and Youth Drug Use. Poland: Council of Europe. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Bağımlılığın tarihçesi, nedenleri ve sonuçları. Bağımlılık yapıcı maddeler ve etkileri. Bağımlılıkla ilgili kavramlar. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | Bağımlılıkta tanı kriterleri. Bağımlılık sürecinin özellikleri. Genel bağımlı davranışları. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Bağımlılığın tedavisi. Bağımlılık tedavisinde genel ilkeler. Tedavi modelleri Bağımlılık tedavisinde karşılaşılan güçlükler. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Bağımlılıkta koruyucu-önleyici çalışmalar Önleme çalışmalarında ilkeler. Aile, okul ve toplum odaklı önleme. Risk etmenleri ve koruyucu faktörler. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Bağımlılık ve aile. Aileye yaklaşım ve müdahale. Aile eğitim programları. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Kendine yardım grupları. Adsız Alkolikler, Adsız Narkotikler, Al-Anonlar. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | Ara sınav | Ders |
9 | Ergenlerle ve yetişkinlerle yapılan yapılandırılmış grup çalışmaları. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Ergenlerde madde kötüye kullanımına yaklaşım ve müdahale. Ergenlerde madde kullanımın özelikleri. Ergenlerde madde kullanımı için risk faktörleri. Ergenlerle görüşme ilkeleri. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Bağımlılığa eşlik eden psikiyatrik durumlar. Şizofreni, depresyon, kişilik bozuklukları, intihar, ihmal-istismar ve madde kullanımı. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Bağımlılık ve sosyal hizmet Bağımlılığı olan müracaatçılarla çalışmada NASW standartları. Bağımlılık kliniklerinde sosyal hizmet uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Motivasyonel Görüşme 1 . Motivasyonel görüşmenin tanımı. . Değişim evreleri. . Etkin motivasyonel yaklaşımlar. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Motivasyonel görüşme 2 .Temel etkileşim stratejileri .Değişim konuşması. .Motivasyonel görüşme örneği. | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bağımlılık kavramı hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bağımlılık çeşitleri ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bağımlılığa yönelik makro ve mikro düzeylerde sosyal hizmet müdahale geliştirme becerisine sahip olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bağımlılığın önlenmesi ve tedavi edilmesine yönelik diğer çalışmalardan haberdar olur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bağımlılığa ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatı bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımlılık kavramı hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Bağımlılık çeşitleri ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Bağımlılığa yönelik makro ve mikro düzeylerde sosyal hizmet müdahale geliştirme becerisine sahip olur. | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Bağımlılığın önlenmesi ve tedavi edilmesine yönelik diğer çalışmalardan haberdar olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Bağımlılığa ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatı bilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |