| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Geleneksel Türk Konutlarında Mekan Kurgusu | İMS261 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | İÇ MEKAN TASARIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Hakan KARŞIYAKA (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Pınar DABANLI |
| Amaç |
Bu dersin ana amacı, geleneksel Türk konut mimarisine ilişkin kavramlar, bileşenler ve süreçlerin irdelenmesi, öğrencinin geleneksel konutlara ilişkin gözlem ve yorum yeteneğinin arttırılmasıdır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders; Ders Tanıtımı,Geleneksel Türk Evi Özellikleri ,Türk Kent Yerleşimine Ait Özellikler ,Türk Evi Kavramı – Tarihçesi ,Türk Evi Mekân Kurgusunu Etkileyen Faktörler,Türk Evinde Kullanılan Malzemeler,Türk Evi Plan Tipolojileri,Mekân-Yaşanabilirlik İlişkisinin İrdelenmesi ve Yaşanabilir Mekân Tanımı,Yaşam Süresi, Yaşam Hakkı, Yaşam Biçimi, Yaşam Standardı, Yaşam Kalitesi Kavramları,Oda Kavramı ve Odayı Oluşturan Öğeler I,Oda Kavramı ve Odayı Oluşturan Öğeler II,Coğrafi Etmenler – Mekân Kurgusu I,Coğrafi Etmenler – Mekân Kurgusu II,Sosyal Etmenler – Mekân Kurgusu; konularını içermektedir. |
| Ders Kaynakları |
Arü, K. A. (1998). Türk Kenti, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Eldem, S. H. (1984). Türk Evi Osmanlı Dönemi, İstanbul. Gür, Ş. Ö. (1996). Mekân Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık. Arü, K. A. (1998). Türk Kenti, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. Eldem, S. H. (1984). Türk Evi Osmanlı Dönemi, İstanbul. Gür, Ş. Ö. (1996). Mekân Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Uygulama 1 | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 3 | 1 | 3 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,37 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Ders Tanıtımı | Tartışmalı Ders |
| 2 | Geleneksel Türk Evi Özellikleri | Tartışmalı Ders |
| 3 | Türk Kent Yerleşimine Ait Özellikler | Tartışmalı Ders |
| 4 | Türk Evi Kavramı – Tarihçesi | Tartışmalı Ders |
| 5 | Türk Evi Mekân Kurgusunu Etkileyen Faktörler | Tartışmalı Ders |
| 6 | Türk Evinde Kullanılan Malzemeler | Tartışmalı Ders |
| 7 | Türk Evi Plan Tipolojileri | Tartışmalı Ders |
| 8 | Ara Sınav | Problem Çözme |
| 9 | Mekân-Yaşanabilirlik İlişkisinin İrdelenmesi ve Yaşanabilir Mekân Tanımı | Tartışmalı Ders |
| 10 | Oda Kavramı ve Odayı Oluşturan Öğeler | Tartışmalı Ders |
| 11 | Geleneksel Türk Evi Tasarımı Örnekleri | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
| 11 | Geleneksel Türk Evi Tasarımı Örnekleri | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
| 11 | Geleneksel Türk Evi Tasarımı Örnekleri | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
| 14 | Dönem Sonu Sınavı | Problem Çözme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Geleneksel Türk konutunda mekân kurgusuna dair tarihsel gelişim sürecini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Türk evinde mekân ve işlevsel organizasyon prensiplerini ifade eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Geleneksel Türk evi tipolojisini tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İnsan-mekân-yaşam üzerine tartışarak, bu parametreleri iç mekân tasarımı disiplini ile ilişkilendirir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Türk evi planlamasını yapar | Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Geleneksel Türk konutunda mekân kurgusuna dair tarihsel gelişim sürecini açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Türk evinde mekân ve işlevsel organizasyon prensiplerini ifade eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Geleneksel Türk evi tipolojisini tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| İnsan-mekân-yaşam üzerine tartışarak, bu parametreleri iç mekân tasarımı disiplini ile ilişkilendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Türk evi planlamasını yapar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |