| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İSG Etiği | ISG5507 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ - YL İÖ |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün Eğitim |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Yunus DÜGER (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında çağdaş etik kuralların öğrenilmesi. |
| Ders İçeriği |
Çalışma hayatında etik ile ilgili tanımlar ve bunların yer aldıkları ulusal ve uluslararası yasal/yasal olmayan düzenlemeler, Temel etik/mühendislik değerleri, Çalışma yaşamını etkileyen etik konu başlıkları, Çalışma yaşamında etik değerler ile çatışabilen olgular; Olguların nedenleri ve bu olgulardaki etik sorunlar, Özerklik, gizlilik, mesleki bağımsızlık ve sosyal sorumluluk kavramları, gibi konularında bilgi sahibi olmak, Ticari sırlar, bilgilendirmeler, izlem ve araştırmalar, profesyonel bağımsızlık. |
| Ders Kaynakları |
Simons, R. (2008). Ethics in Occupational Health and Safety. Routledge.
Simons, R. (2008). Ethics in Occupational Health and Safety. Routledge. 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu 4857 sayılı İş Kanunu İSG Yönetmelikleri |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 6 | 12 | 72 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 12 | 36 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 24 | 96 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 229 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 8,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Etik kavramı | Ders |
| 2 | İş sağlığı ve güvenliği (İSG) kavramı ve etik ile ilişkisi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 3 | Etik teoriler ve iş sağlığı güvenliğinde uygulama alanları | Ders Vaka Çalışması |
| 4 | Mesleki etik ilkeleri ve İSG uzmanının etik sorumlulukları | Ders |
| 5 | İSG mevzuatında etik boyutlar ve yasal çerçeve | Ders Vaka Çalışması |
| 6 | İşveren, işçi ve İSG uzmanı arasındaki etik ilişkiler | Ders Vaka Çalışması |
| 7 | İSG’de çıkar çatışmaları ve etik ikilemler | Ders |
| 8 | İş kazaları, meslek hastalıkları ve etik sorumluluk | Ders |
| 9 | İSG’de raporlama, şeffaflık ve hesap verebilirlik | Ders |
| 10 | İşyerinde gizlilik, mahremiyet ve etik sorunlar | Ders |
| 11 | Kültürel farklılıklar, adalet ve eşitlik bağlamında İSG etiği | Ders |
| 12 | Vaka analizleri: İSG’de etik ihlaller ve çözüm önerileri | Ders |
| 12 | Vaka analizleri: İSG’de etik ihlaller ve çözüm önerileri | Ders |
| 14 | Genel değerlendirme, öğrenci sunumları ve dönem sonu tartışmaları | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İş sağlığı ve güvenliği alanında etik ilke ve kuramları tanımlar, bu bilgileri mesleki uygulamalarla ilişkilendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İSG uygulamalarında karşılaşılan etik ikilemleri analiz eder ve uygun çözüm önerileri geliştirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İşveren, çalışan ve İSG uzmanı arasındaki ilişkilerde etik sorumlulukları değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İSG’de şeffaflık, hesap verebilirlik, gizlilik ve adalet ilkelerini uygulama becerisi kazanır | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Gerçek yaşam örnekleri ve vaka analizleri üzerinden etik ihlalleri eleştirir, mesleki etik farkındalığını geliştirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ 1 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Analiz | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Meslek etiğinin kazandırdıklarının bilinmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesleki etik kavramlarının öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Meslek etiğinin kazandırdıklarının bilinmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesleki etik kavramlarının öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Meslek etiğinin kazandırdıklarının bilinmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesleki etik kavramlarının öğrenilmesi | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 | 4,71 |