| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Havacılık Malzemelerinin Özellikleri ve Talaşlı Üretimi | MMM6002 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, teorik ders anlatımı ve literatür temelli seminer sunumları ile yürütülür. Öğrencilerden seçilmiş havacılık malzemelerine ilişkin talaşlı imalat uygulamalarını araştırarak rapor ve sunum hazırlamaları beklenir. Tartışma oturumlarında kesme mekanizması ve malzeme davranışı vaka analizleri üzerinden değerlendirilir. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Burak ÖZTÜRK (Yıl: 2021 - 2022) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Burak ÖZTÜRK |
| Amaç |
Bu dersin amacı, havacılık sektöründe kullanılan ileri mühendislik malzemelerinin fiziksel, mekanik ve termal özelliklerinin anlaşılmasını sağlamaktır. Öğrenciler, alüminyum, titanyum, nikel süperalaşımlar ve kompozit malzemelerin talaşlı imalat süreçlerine uyumluluğunu öğrenir. Ayrıca, havacılık bileşenlerinde kesme kuvvetleri, takım aşınması ve yüzey kalitesi gibi performans kriterleri incelenerek üretim optimizasyonu yaklaşımı geliştirilir. |
| Ders İçeriği |
Ders kapsamında havacılık malzemelerinin sınıflandırılması, mikro yapı-özellik ilişkileri ve talaş oluşum mekanizmaları ele alınır. Titanyum ve nikel tabanlı süperalaşımlar ile karbon fiber kompozitlerin işlenebilirliği, kesme parametreleri ve takım geometrisi etkileri değerlendirilir. Ders sonunda havacılık uygulamalarına yönelik talaşlı imalat sürecinde verimlilik, maliyet ve enerji tüketimi açısından optimizasyon çalışmaları yapılır. |
| Ders Kaynakları |
Havacılık ve Uzay Malzemeleri ve İşlenebilirlikleri - J. Paulo Davim
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
45
|
|
Uygulama Dersleri
|
45
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
10
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Havacılık sektörüne giriş ve kullanılan malzeme türlerinin sınıflandırılması | Gösterim |
| 2 | Havacılık malzemelerinde fiziksel, mekanik ve termal özelliklerin analizi | Gösterim |
| 3 | Alüminyum ve magnezyum havacılık alaşımlarının yapısal özellikleri | Gösterim |
| 4 | Titanyum ve nikel tabanlı süperalaşımların havacılıktaki önemi | Gösterim |
| 5 | Karbon fiber ve kompozit malzemelerin mikroyapısal özellikleri | Gösterim |
| 6 | Talaşlı imalatta havacılık malzemelerinin işlenebilirliği | Gösterim |
| 7 | Kesme kuvvetleri, takım aşınması ve yüzey kalitesi ilişkisi | Gösterim |
| 8 | Vize öncesi genel tekrar ve vaka analizi | Gösterim |
| 9 | CNC ile havacılık malzemelerinin işlenmesinde kesme parametreleri optimizasyonu | Gösterim |
| 10 | Titanyum ve süperalaşımların talaş oluşum mekanizmalarının analizi | Gösterim |
| 11 | Kompozit malzemelerin talaşlı üretiminde takım seçimi ve işleme problemleri | Gösterim |
| 13 | Enerji tüketimi, verimlilik ve özel kesme enerji tüketimi (SCEC) değerlendirmesi | Gösterim |
| 14 | İmalat optimizasyonu, maliyet analizi ve kalite kontrol uygulamaları | Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Havacılık sektöründe kullanılan metalik alaşımların (Al, Ti, Ni, Mg vb.) mekanik, termal ve korozyon özelliklerini açıklar | Yazılı Sınav | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Havacılık alaşımlarının talaşlı işlenebilirliğini kesme hızı, takım aşınması ve yüzey kalitesi açısından analiz eder | Yazılı Sınav | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
|---|
| Ortalama Değer |