| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İleri Teknoloji Seramiklerinin Üretim Süreçleri | MMM6006 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Betül YILDIZ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, ileri teknoloji seramiklerinin üretiminde kullanılan modern prosesleri, kullanılan hammadde sistemlerini ve sinterleme yöntemlerini derinlemesine incelemektir. Öğrencilere, ileri seramiklerin mikroyapı–özellik–performans ilişkilerini anlayarak üretim parametrelerini kontrol etme, yeni üretim yaklaşımları geliştirme ve endüstriyel uygulamalara yönelik çözüm önerileri sunma yetkinliği kazandırmak hedeflenmektedir. |
| Ders İçeriği |
İleri teknoloji seramiklerinin sınıflandırılması ve özellikleri. Toz sentezi ve hammadde hazırlama yöntemleri (sol-jel, hidrotermal, kimyasal çöktürme, spray drying). Şekillendirme teknikleri: izostatik presleme, sıcak presleme, tape casting, jel döküm ve 3B baskı. Sinterleme mekanizmaları: klasik sinterleme, mikrodalga sinterleme, spark plasma sintering (SPS) ve basınç destekli yöntemler. Mikroyapı kontrolü, tane büyümesi, porozite yönetimi ve arayüz mühendisliği. Fonksiyonel, yapısal ve biyoseramik uygulamalarda üretim–özellik–performans ilişkileri. |
| Ders Kaynakları |
Handbook of Advanced Ceramics: Materials, Applications, Processing, and Properties 2nd Edition, Kindle Edition
by Shigeyuki Somiya (Editor)
Introduction to Ceramics W. David Kingery (Eser Sahibi), H. K. Bowen (Eser Sahibi), Donald R. Uhlmann (Eser Sahibi) |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İleri teknoloji seramiklerine giriş ve sınıflandırılması | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | İleri seramiklerde hammadde özellikleri ve toz sentezine giriş | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Kimyasal toz sentez yöntemleri: sol-jel, çöktürme, hidrotermal süreçler | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Nano ve mikro toz üretimi, granülasyon ve yüzey modifikasyonu | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Şekillendirme teknikleri I: kuru presleme, izostatik presleme, sıcak presleme | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Şekillendirme teknikleri II: tape casting, jel döküm, ekstrüzyon | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Şekillendirme teknikleri III: 3B baskı ve additive manufacturing uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Sinterleme prensipleri ve difüzyon mekanizmaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 9 | İleri sinterleme yöntemleri: mikrodalga sinterleme, SPS, HIP | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Mikroyapı kontrolü, tane büyümesi ve porozite yönetimi | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Mikroyapı ve faz analiz yöntemleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | İleri seramiklerde üretim–özellik–performans ilişkileri | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | Endüstriyel uygulama alanları: yapısal, fonksiyonel ve biyoseramikler | Ders Tartışmalı Ders |
| 14 | Genel tekrar ve değerlendirme, gelecekteki araştırma eğilimleri | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| leri teknoloji seramiklerinin sınıflandırmasını, yapısal özelliklerini ve kullanım alanlarını açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İleri seramiklerin üretiminde kullanılan toz sentez ve şekillendirme yöntemlerini analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sinterleme mekanizmalarını ve mikroyapı–özellik ilişkilerini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Mikroyapı kontrolü, faz analizi ve arayüz mühendisliği konularında araştırma tasarlar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Yeni üretim teknolojilerini geliştirir ve bunların endüstriyel uygulamalardaki etkilerini tartışır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
|---|
| Ortalama Değer |