Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çevre Dostu Kompozit Yapı Malzemeleri | İM6030 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Aylin ÖZODABAŞ |
Ders Veren | Doç. Dr. Aylin ÖZODABAŞ |
Amaç |
Bu dersin amacı, yapı sektöründe çevreye duyarlı yaklaşımı teşvik etmek için sürdürülebilir, geri dönüştürülebilir ve doğal kaynaklı kompozit yapı malzemelerinin tanıtılması ve bu malzemelerin çevresel etkilerinin değerlendirilmesini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Ders kapsamında çevre dostu kompozit malzemelerin tanımı, sınıflandırılması, üretim teknikleri, mekanik ve fiziksel özellikleri, kullanım alanları ve yaşam döngüsü analizleri gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca, bu malzemelerin çevresel faydaları ve yapı sektöründeki uygulamaları da incelenmektedir. |
Ders Kaynakları |
Çevre Dostu İnşaat ve Yapı Malzemeleri, Woodhead Publishing, 2014.
Doğal Elyaf Kompozitleri: Malzemeler, İşlemler ve Özellikler, Woodhead Publishing, 2014. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ara Sınav 2 | 10 |
Uygulama 1 | 10 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
Destek Dersleri
|
10
|
Ek Dersler
|
10
|
Kategori
|
10
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
10
|
Temel Meslek Dersleri
|
10
|
Uygulama Dersleri
|
10
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
10
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 2 | 6 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 2 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 2 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 3 | 3 | 9 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 5 | 5 | 25 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 3 | 2 | 6 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 3 | 2 | 6 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,67 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Çevre dostu kompozit malzemelere giriş ve dersin kapsamının tanıtılması. | Tartışmalı Ders |
2 | Kompozit malzeme kavramı, bileşenleri ve sınıflandırılması. | Tartışmalı Ders |
3 | Sürdürülebilirlik ilkeleri ve yapı sektöründe çevresel etkiler. | Tartışmalı Ders |
4 | Doğal ve geri dönüştürülmüş liflerin yapı malzemelerinde kullanımı. | Tartışmalı Ders |
5 | Matris malzemeleri: polimer, çimento ve diğer bağlayıcılar. | Tartışmalı Ders |
6 | Çevre dostu kompozitlerin üretim teknikleri ve işlem süreçleri. | Tartışmalı Ders |
7 | Kompozit malzemelerin mekanik ve fiziksel özelliklerinin incelenmesi. | Tartışmalı Ders |
8 | Kompozit malzemelerin ısı, nem ve çevresel koşullara karşı dayanımı. | Tartışmalı Ders |
9 | Yaşam döngüsü analizi (LCA) ve çevresel performans değerlendirmesi. | Tartışmalı Ders |
10 | Yapı sektöründe çevre dostu kompozitlerin uygulama alanları. | Tartışmalı Ders |
11 | Güncel teknolojiler ve inovatif kompozit malzeme örnekleri. | Tartışmalı Ders |
12 | Ulusal ve uluslararası standartlar, sertifikalar ve yönetmelikler. | Tartışmalı Ders |
13 | Öğrenci proje sunumları ve vaka çalışmaları. | Tartışmalı Ders |
14 | Genel değerlendirme, geri bildirim ve dersin kapanışı. | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, çevre dostu kompozit yapı malzemelerinin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kompozit malzemelerin üretim süreçlerini ve çevresel etkilerini analiz eder. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Doğal ve geri dönüştürülmüş kaynaklardan elde edilen kompozitlerin özelliklerini değerlendirir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yapı sektöründe sürdürülebilir kompozit malzemelerin kullanım alanlarını tanımlar. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çevre dostu kompozitlerle ilgili güncel gelişmeleri ve yenilikçi çözümleri tartışır. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, çevre dostu kompozit yapı malzemelerinin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. | 5 | 5 | 1 | 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | ;
Kompozit malzemelerin üretim süreçlerini ve çevresel etkilerini analiz eder. | 2 | 4 | 5 | 1 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 | ;
Doğal ve geri dönüştürülmüş kaynaklardan elde edilen kompozitlerin özelliklerini değerlendirir. | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
Yapı sektöründe sürdürülebilir kompozit malzemelerin kullanım alanlarını tanımlar. | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 2 | ;
Çevre dostu kompozitlerle ilgili güncel gelişmeleri ve yenilikçi çözümleri tartışır. | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | ;
Ortalama Değer | 3,8 | 3,8 | 3,6 | 2,8 | 3,8 | 3,4 | 3 | 3 | 2,8 | 4 | 3,2 | 3 | 3,2 | 4,2 | 3,2 | 3,8 |