| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Genel Biyoloji | BYM102 | 2 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze- Online |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL (Yıl: 2021 - 2022) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı öğrencilerin; Biyoloji bilgileri konusundaki altyapılarını güçlendirmek ve daha sonra görecekleri ayrıntılı dersler için temel bilgi birikimi sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Biyolojik yapıların hücre düzeyinden tek hücreli canlılara, çok hücreli ilkel canlılardan gelişmiş bitki ve yayvanlara uzanan çeşitliliğinin öğrenilmesi. Bu canlıların birbirleriyle ve çevreye olan ilişkilerinin incelenmesi. |
| Ders Kaynakları |
Biyoloji Campbell Reece Çeviri Ed.: Ertunç Gündüz, Ali Demirsoy, İsmail Türkan.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,18 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yöntem nedir? Biyolojinin Tarihçesi, Hücre Teorisi, Evolusyon Teorisi ve Canlıların Sınıflandırılması makromoleküllerin Yapısı ve Fonksiyonları: Karbonhidratlar, Lipidler, Proteinler ve Nukleik Asitler. Hücre: Eukaryotik ve Prokaryotik Hücre Karşılaştırması | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 2 | Hücre İçi Organellerin Yapı ve İşlevleri: Nukleus ve Ribozomlar, Endomembran sistemi ( endoplazmik retikulum, golgi aygıtı, lisosom, vakuoller), Diğer Membranöz Organeller (mitokondria, kloroplast, peroksizomlar), Sitoskleton, Hücre hareketliliği (flagel ve iller), Hücre Yüzeyleri ve Bağlantilar, Bitki ve Hayvan Hücresinin Karşılaştırılması | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Membranlar; Membranın yapısı, Membranın Çevreyle İlişkisi (seçici permeabilite, pasif difüzyon, ozmotik denge, kolaylaştırılmış difüzyon, aktif transport, iyon pompalarının çalışması, büyük moleküllerin transportu. | Ders Gösterim |
| 4 | Hücredeki Enerjitik İlişkiler (Metabolizma, enerji ve yaşam, enzimler, metabolizmanın kontrolu) Katabolik Prosesler, Redox Reaksiyonları, Elektron Akışı, Elektron Taşınımları Aerobik Solunum, Glikolizis, Piruvatın Oksidasyonu, Krebs Çevrimi, Elektron Transport Sistemi . Fermentasyon. | Ders Gösterim |
| 5 | Fotosentez, Işık, Fotosentez Yapan Canlılar, Kloroplast, Fotosentez Yol İzleri, Işık Reaksiyonları, Kalvin Çevrimi, Karbon Çevriminde Alternatif Mekanizmalar | Ders Gösterim |
| 6 | Hücre Bölünmesi, Mitoz Bölünme, Mitoz bölünme safhaları, Hücre Siklusunun Düzenlenmesi | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 7 | Döllenme, Mayoz Bölünme ve Safhaları, Eşeyli Üreme Devreleri, Mayoz ve Mitoz Bölünmenin Karşılaştırılması, Genetik variasyonun orijini, Genotip ve Fenotip, Mendel Kuralları ve Kalıtım | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 7 | Döllenme, Mayoz Bölünme ve Safhaları, Eşeyli Üreme Devreleri, Mayoz ve Mitoz Bölünmenin Karşılaştırılması, Genetik variasyonun orijini, Genotip ve Fenotip, Mendel Kuralları ve Kalıtım | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Canlılığın orijini, Evrim prosesleri ve Türlerin orijini, Filogeni ve Sistematikler Eşey kromozomları, Eşey Belirlenmesi, Eşeye Bağlı Karakterin Kalıtımı, Mendel Kurallarından Sapmalar, İki ve çok faktörlü açılmalar; çok allellilik. Tam Dominantlık, Eşdeğer Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 10 | Letalite, Multipli Allelizm, Epistasi, Komplementerlik, Engelleyicilik, Eklemelilik (Aditif), Pleiotropi, Penetrans, Ekspresivite çok allellilik. Tam Dominantlık, Eşdeğer Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 11 | Eukaryotik çeşitlilik: Protistler nedir?, Protistlerin filogenisi, hücre şekli ve büyüklüğü, yaşam şekilleri Protistlerin ekolojik önemi, Protistlerde çeşitlilik: Diplomonadida, Parabasala, Euglenozoa, Alveolata, Stramenophila , Rhodophyta, Chlorophyta Mycetozoa. Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 12 | Bitkilerde çeşitlilik: Tohumlu ve tohumsuz bitkiler; Bryofitler, Vasküler bitkilerTohumlu bitkiler: Gymnospermler, angiospermler. Bitkilerde Dokular: Meristematik dokular, Parankima, Destek doku, Salgı doku, İletim dokuları Bitkilerde organlar: Kök tipleri Gövde tipleri ,Yaprak tipleri ve Tohum - meyve tipleri. Kalıtım | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 13 | Hayvanlarda Çeşitlilik: Hayvanların bazı genel özellikleri, Hayvanların sınıflandırılması; Omurgasızlar, Omurgalılar Hayvan yapısı ve fonksiyonuna giriş; Embriyonik dokular, Dokular (Epitel doku, Bağ doku, Sinir doku, Kas doku), Organlar, Sistemler Hayvanlarda beslenme mekanizmaları (Depo beslenme, Süspansiyon beslenme, Herbivorlar, Predasyon, Parazitizm). Hayvanların üremesi, Eşeyli ve eşeysiz üreme mekanizmaları. | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| 14 | Ekolojik Kavramların Tanımlanması, Organizmaların dağılımını etkileyen faktörler, Sucul ve Karasal Çevreler, Populasyon Ekolojisi: Populasyon BüyümesiTürler Arası Etkileşim (Predatör-prey etkileşimler, simbiosis),Rekabet , Kommunite Ekolojisi: Ekolojik Kommunitelerin Dağılımını etkileyen Faktörler, Ekosistemler, Ekosistemlerde primer üretim,Sekonder üretim | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Temel biyoloji bilgileri kazanmak. | |||
| Biyoloji ile ilgili çalışma konuları hakkında emel bilgiler edinmek. | |||
| Canlıların yaşamsal fonksiyonlarını kavramak. | |||
| Canlıların birbirleriyle ve ortamla olan ilişkilerini kavramak. | |||
| Doğa ile insan ilişkisini kurarak fayda-zarar yaklaşımı kazanmak |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel biyoloji bilgileri kazanmak. | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Biyoloji ile ilgili çalışma konuları hakkında emel bilgiler edinmek. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Canlıların yaşamsal fonksiyonlarını kavramak. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Canlıların birbirleriyle ve ortamla olan ilişkilerini kavramak. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Doğa ile insan ilişkisini kurarak fayda-zarar yaklaşımı kazanmak | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |