Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Biyoreaksiyon Mühendisliği | BYM301 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders; teorik anlatım, problem çözümü, örnek olay tartışmaları ve proje/ödev uygulamaları ile yürütülecektir. Öğrencilerin aktif katılımı teşvik edilecektir. |
EBS Koordinatörü | Prof. Levent DEĞİRMENCİ Prof. Dr. Mustafa Oğuzhan ÇAĞLAYAN |
Ders Veren | Prof. Levent DEĞİRMENCİ |
Amaç |
Öğrencilere biyolojik reaksiyonların temel prensiplerini ve bu reaksiyonların mühendislik bakış açısıyla modellenmesini öğretmek. Mikrobiyal büyüme kinetiği, enzim kinetiği ve biyoreaktör tasarımı konularında bilgi ve uygulama becerisi kazandırmak. |
Ders İçeriği |
Biyoreaksiyon mühendisliğine giriş Hücre büyümesi ve stokiyometri Mikrobiyal büyüme kinetiği (Monod modeli vb.) Enzim kinetiği – Michaelis-Menten Çok substratlı ve inhibitörlü sistemler Biyoreaktör tipleri ve sınıflandırılması Sürekli ve kesikli biyoreaktörler Ara Sınav Gaz–sıvı kütle transferi ve oksijen transferi Isı transferi ve biyoreaktör kontrolü Ölçek büyütme prensipleri Endüstriyel biyoproses örnekleri (fermantasyon, biyoyakıtlar, biyofarmasötikler) Güncel biyoreaktör teknolojileri (tek kullanımlık biyoreaktörler, biyosensör entegrasyonu) Genel tekrar ve değerlendirme |
Ders Kaynakları |
Shuler, M.L., Kargi, F., Biyoproses Mühendisliği: Temelleri (Bioprocess Engineering: Basic Concepts), 3. Baskı, Prentice Hall, 2017.
Fogler, H.S., “ Elements of Chemical Reaction Engineering”, 4th Ed., Prentice Hall Inc., 2005. Levenspiel, O., "Chemical Reaction Engineering", 3rd Ed., John Wiley and Sons Publication, 1999. Smith, J.M., “Chemical Engineering Kinetics”, 3rd Edition, Mc Graw Hill, 1981. Fogler, H.S., “ Elements of Chemical Reaction Engineering”, 4th Ed., Prentice Hall Inc., 2005. Levenspiel, O., "Chemical Reaction Engineering", 3rd Ed., John Wiley and Sons Publication, 1999. Smith, J.M., “Chemical Engineering Kinetics”, 3rd Edition, Mc Graw Hill, 1981. Fogler, H.S., “ Elements of Chemical Reaction Engineering”, 4th Ed., Prentice Hall Inc., 2005. Levenspiel, O., "Chemical Reaction Engineering", 3rd Ed., John Wiley and Sons Publication, 1999. Smith, J.M., “Chemical Engineering Kinetics”, 3rd Edition, Mc Graw Hill, 1981. Fogler, H.S., “ Elements of Chemical Reaction Engineering”, 4th Ed., Prentice Hall Inc., 2005. Levenspiel, O., "Chemical Reaction Engineering", 3rd Ed., John Wiley and Sons Publication, 1999. Smith, J.M., “Chemical Engineering Kinetics”, 3rd Edition, Mc Graw Hill, 1981. Fogler, H.S., “ Elements of Chemical Reaction Engineering”, 4th Ed., Prentice Hall Inc., 2005. Levenspiel, O., "Chemical Reaction Engineering", 3rd Ed., John Wiley and Sons Publication, 1999. Smith, J.M., “Chemical Engineering Kinetics”, 3rd Edition, Mc Graw Hill, 1981. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 131 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,14 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Hız ifadeleri, izotermal ve ideal kesikli ve akışlı reaktörler | Ders |
2 | Dizayn eşitliklerinin eldesi ve uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Dönüşüm ve reaktör boyutlandırma | Ders |
4 | Dönüşüm ve reaktör boyutlandırma | Ders |
4 | Dönüşüm ve reaktör boyutlandırma | Ders |
7 | Hız kanunları ve stokiometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
7 | Hız kanunları ve stokiometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
7 | Hız kanunları ve stokiometri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | İzotermal reaktör tasarımı | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | İzotermal reaktör tasarımı | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | İzotermal reaktör tasarımı | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | İzotermal reaktör tasarımı | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
11 | İzotermal olmayan sistemler için reaktör tasarımı | Ders |
11 | İzotermal olmayan sistemler için reaktör tasarımı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Biyoreaksiyon mühendisliği ile ilgili bilgi birikimi sağlanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Endüstri için önemli bilgi birikimi bu dersle sağlanmaktadır | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Biyoreaksiyon mühendisliği ile ilgili bilgi birikimi sağlanır. | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Endüstri için önemli bilgi birikimi bu dersle sağlanmaktadır | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |