| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Genetik | BYM315 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Ülküye Dudu GÜL |
| Amaç |
Hücre, organizma ve popülasyon düzeyinde genetiğin temel prensiplerini ve genetik bozuklukları anlamak |
| Ders İçeriği |
Mendelian genetiğin temel kavramları, kalıtımın kromozom teorisi, genlerin yapı ve fonksiyonları, gen ekspresyonu ve düzenlenmesi, kromozomal bozukluklar ve mutasyonlar, gelişim, kantitatif, davranış, popülasyon genetiği ve evrimsel genetiğin temel prensipleri |
| Ders Kaynakları |
Bozcuk, A., N., (2000), Genetik, Palme Yayıncılık, Ankara
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Genetiğe Giriş | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 2 | Mitoz ve Mayoz Bölünme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 3 | Mendel Genetiği | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 4 | Mendel Genetiğinin Uzantıları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 5 | Ökaryotlarda Kromozon Haritalaması | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 6 | Bakterilerde ve Bakteriyofajlarda Genetik Analizler ve Haritalama | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 7 | Eşeyin Belirlenmesi ve Eşey Kromozomları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 8 | Kromozom Mutasyonları: Kromozom Sayısı ve Düzenindeki Değişiklikler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 9 | Çekirdek Dışı Kalıtım | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 10 | DNA Yapısı ve Analizi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 11 | DNA Replikasyonu ve Rekombinasyonu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 12 | Kromozomlardaki DNA’nın Organizasyonu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Genetik Şifre ve Transkripsiyon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 14 | Translasyon ve Proteinler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 15 | Gen Mutasyonu, DNA onarımı ve Transpozisyon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hücre, organizma ve popülasyon düzeyinde genetiğin temel prensiplerinin öğrenilmesi ve genetik bozuklukların anlaşılması | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hücre, organizma ve popülasyon düzeyinde genetiğin temel prensiplerinin öğrenilmesi ve genetik bozuklukların anlaşılması | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |