Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Biyosensörler | BYM417 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOMÜHENDİSLİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders; teorik anlatımlar, literatür tartışmaları, vaka analizleri ve proje/ödev sunumları ile yürütülecektir. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa Oğuzhan ÇAĞLAYAN |
Ders Veren | Prof. Dr. Mustafa Oğuzhan ÇAĞLAYAN |
Amaç |
Öğrencilere biyosensörlerin temel prensiplerini, biyolojik tanıma elemanlarını ve transdüser teknolojilerini öğretmek. Sağlık, gıda, çevre ve biyoteknoloji alanlarındaki biyosensör uygulamaları hakkında bilgi ve tasarım becerisi kazandırmak. |
Ders İçeriği |
Biyosensörlere giriş ve tarihçe Biyosensörlerin sınıflandırılması Biyolojik tanıma elemanları: enzimler, antikorlar, nükleik asitler Transdüser tipleri: elektrokimyasal, optik, piezoelektrik Enzim tabanlı biyosensörler İmmünosensörler Ara sınav DNA ve aptamer tabanlı biyosensörler Hücre ve doku tabanlı biyosensörler Nanoteknoloji ve nanomalzemelerin biyosensörlerde kullanımı Mikroakışkan sistemler ve lab-on-a-chip teknolojileri Klinik biyosensör uygulamaları Çevresel ve endüstriyel biyosensör uygulamaları Genel tekrar ve proje sunumları |
Ders Kaynakları |
Turner, A.P.F., Karube, I., Wilson, G.S., Biosensors: Fundamentals and Applications, Oxford University Press, 1987.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Biyosensörlere giriş ve tarihçe | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
2 | Biyosensörlerin sınıflandırılması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Biyolojik tanıma elemanları: enzimler, antikorlar, nükleik asitler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Transdüser tipleri: elektrokimyasal, optik, piezoelektrik | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
5 | Enzim tabanlı biyosensörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
6 | İmmünosensörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | Ara sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
8 | DNA ve aptamer tabanlı biyosensörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
9 | Hücre ve doku tabanlı biyosensörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
10 | Nanoteknoloji ve nanomalzemelerin biyosensörlerde kullanımı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
11 | Mikroakışkan sistemler ve lab-on-a-chip teknolojileri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
12 | Klinik biyosensör uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Çevresel ve endüstriyel biyosensör uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Genel tekrar ve proje sunumları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Biyosensörlerin temel prensiplerini ve sınıflandırılmasını açıklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Biyolojik tanıma elemanlarının (enzim, antikor, DNA vb.) biyosensörlerdeki rollerini tanımlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Elektrokimyasal, optik ve piezoelektrik transdüserlerin çalışma prensiplerini karşılaştırır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Biyosensör tasarımı ve performans parametrelerini değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sağlık, çevre ve endüstride biyosensör uygulamalarını tartışır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Biyosensörlerin temel prensiplerini ve sınıflandırılmasını açıklar. | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Biyolojik tanıma elemanlarının (enzim, antikor, DNA vb.) biyosensörlerdeki rollerini tanımlar. | - | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | ;
Elektrokimyasal, optik ve piezoelektrik transdüserlerin çalışma prensiplerini karşılaştırır. | - | - | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | ;
Biyosensör tasarımı ve performans parametrelerini değerlendirir. | - | - | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
Sağlık, çevre ve endüstride biyosensör uygulamalarını tartışır. | - | - | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
Ortalama Değer | 0,2 | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,2 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |