| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bilimsel Araştırma Yöntemleri | REH403 | 7 | 2 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM REHBERLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mehpare TOKAY ARGAN (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Mehpare TOKAY ARGAN |
| Amaç |
Bu ders bilimsel araştırmanın temel kavramlarının ve bilimsel araştırma ilkelerini ve sürecini öğretmeye yöneliktir. |
| Ders İçeriği |
Bilimsel araştırmas dersi bilimsel araştırmasının temel kavramlarını ve bilimsel araştırmada metodolojik yaklaşımı içermektedir. Aynı zamanda bilimsel araştırma sürecinin adımları, örnekleme, örnekleme yöntemleri, örneklem hacminin büyüklüğü, veri toplama yöntemleri, veri analizi ve rapor hazırlamayı kapsar. |
| Ders Kaynakları |
Baş, Türker (2001), Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Creswell, J.W, 2015, Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Yayınları. Kozak, M. 2014, Bilimsel Araştırma, Detay Yayıncılık. Erdoğan, İrfan (1998) Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara, Emel Matbaası. Baş, Türker (2001), Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık. Creswell, J.W, 2015, Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Yayınları. Kozak, M. 2014, Bilimsel Araştırma, Detay Yayıncılık. Erdoğan, İrfan (1998) Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara, Emel Matbaası. Baş, Türker (2001), Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık. Creswell, J.W, 2015, Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Yayınları. Kozak, M. 2014, Bilimsel Araştırma, Detay Yayıncılık. Erdoğan, İrfan (1998) Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara, Emel Matbaası. Baş, Türker (2001), Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık. Creswell, J.W, 2015, Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Yayınları. Kozak, M. 2014, Bilimsel Araştırma, Detay Yayıncılık. Erdoğan, İrfan (1998) Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara, Emel Matbaası. Baş, Türker (2001), Anket, Ankara, Seçkin Yayıncılık. Creswell, J.W, 2015, Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Yayınları. Kozak, M. 2014, Bilimsel Araştırma, Detay Yayıncılık. Erdoğan, İrfan (1998) Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, Ankara, Emel Matbaası. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Tanışma, dersin amacının ve araştırma eğitiminin öneminin tartışılması | |
| 2 | Bilim ve Bilim Tarihi | |
| 3 | Bilimsel Araştırmada Paradigmalar | |
| 4 | Araştırma Yöntemlerine Giriş | |
| 5 | Araştırma Tasarımı | |
| 7 | Nicel ve Nitel Yöntemler | |
| 7 | Nicel ve Nitel Yöntemler | |
| 8 | Verilerin toplanması ve verilerin sınıflandırılması | İnceleme / Anket Çalışması |
| 9 | Verilerin analizi (Frekans, Yüzde, Ortalama, Mod, Medyan, Çapraz Tablolar) | Laboratuar İnceleme / Anket Çalışması |
| 9 | Verilerin analizi (Frekans, Yüzde, Ortalama, Mod, Medyan, Çapraz Tablolar) | Laboratuar İnceleme / Anket Çalışması |
| 12 | Değişkenler arasındaki ilişkileri ve farklılıklarla ilgili veri analizi (Ki-kare, Korelasyon, T Testi, One-Way Anova/ Tekli Varyans, Korelasyon) | Laboratuar İnceleme / Anket Çalışması |
| 12 | Değişkenler arasındaki ilişkileri ve farklılıklarla ilgili veri analizi (Ki-kare, Korelasyon, T Testi, One-Way Anova/ Tekli Varyans, Korelasyon) | Laboratuar İnceleme / Anket Çalışması |
| 14 | Bilimsel Araştırma Raporunun Hazırlanması | İnceleme / Anket Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bilim, bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili özellik ve temel kavramları tanımlar. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Araştırma yaklaşımları ve özelliklerini tanımlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sözlü İnceleme / Anket Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
| Uygun istatistiki analiz yapar ve proje yöntem kısmını hazırlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Laboratuar İnceleme / Anket Çalışması | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
| Bilimsel araştırma süreci ve tasarımını belirler. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Veri toplama amacına uygun soru ve ölçekleri kullanarak anket tasarımı yapar, uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Laboratuar İnceleme / Anket Çalışması | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim, bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili özellik ve temel kavramları tanımlar. | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |