| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türk Halk Bilimi ve Geleneksel El Sanatları | REH206 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM REHBERLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Örgün |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep YAMAÇ ERDOĞAN (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Türk halk bilimini oluşturan somut ve soyut kültürel ögelerin ilişkisel ve bütüncül olarak aktarımının yanı sıra Geleneksel Türk Sanatlarının öğrenilmesi. |
| Ders İçeriği |
Türk halk biliminde geçmişten günümüze somut kültürel ögeler, soyut kültürel ögeler, adetler, gelenekler, inanışlar, ritüeller, Türk geleneksel el sanatları |
| Ders Kaynakları |
ARTUN, ERMAN (2019); TÜRK HALK BİLİMİ, KARAHAN KİTABEVİ, ANKARA
T.C. MEB BAKANLIĞI (2011); TÜRK HALK SANATI |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 2 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 2 | 6 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 2 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 2 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
| Final | Final | 5 | 2 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,96 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Türk halk bilimine ve geleneksel el sanatlarına giriş | Ders |
| 2 | Halk bilimi kavramı, kapsamı ve temel yaklaşımlar, Sanat ve Zanaat kavramları ile temel farkları | Ders |
| 3 | Türk halk biliminin kaynakları, Dokumacılık, halıcılık ve kilim sanatı | Ders |
| 4 | Sözlü kültür ve halk anlatmaları: Masal, efsane, destan- Maden işçiliği ve geleneksel takılar | Ders |
| 5 | Anadolu halk bilimini besleyen İslamiyet öncesi inanç sistemleri. Seramik, çömlekçilik | Ders |
| 6 | Türkler ve Semavi Dinler. Geleneksel cam sanatları. | Ders |
| 7 | Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri. Deri işçiliği, müzik aletleri yapımı ,sepet örücülüğü, | Ders |
| 8 | Anadolu'da ve Türk kültüründe Doğum Öncesi Adetler, gelenekler ve görenekler. Bakırcılık, Bıçakçılık. | Ders |
| 9 | Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri-Anadolu'da ve Türk kültüründe Doğum Adetleri, gelenekler ve görenekler. Minyatür Sanatı | Ders |
| 10 | Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri-Evlilik Öncesi-Düğün-Evlilik Sonrası Gelenekleri, Hat Sanatı | Ders Sözlü |
| 11 | Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri-Ölüm-Ölüm Adetleri, İnanışları Gelenekleri, Tezhip Sanatı | Ders Sözlü |
| 12 | Giyim-Kuşam Kültürü, Ebru Sanatı | Ders |
| 13 | Bayramlar, Törenler, Kutlamalar ve Çini Sanatı | Ders Sözlü |
| 14 | Mutfak Kültürü, Metal İşlemeler, semercilik, ahşap ve ağaç işçiliği | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Halk biliminin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve alanını açıklar. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Türkiye’nin farklı bölgelerine özgü halk kültürü unsurlarını tanımlar ve karşılaştırır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Anadolu´da çok tanrılı inançları tanır, geleneksel el sanatlarının çeşitlerini öğrenir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Türk halk bilimini oluşturan somut ve soyut kültürel ögeleri öğrenerek bunların ilişkisel ve bütüncül olarak değerlendirmesini yapar, el sanatlarının tekniklerini öğrenir. | Ödev / Proje | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Türk halk bilimindeki adetleri, gelenekleri, ritüelleri, inanç sistemlerini, doğum, evlilik, ölüm, giyim-kuşam gibi kültürel özellikleri tanır, somut ve soyut kültürel ögeleri öğrenerek bunların ilişkisel ve bütüncül olarak değerlendirmesini yapar, el sanatlarında tarihi süreçteki değişiklikleri ve üslup özelliklerini tanır. | Sunum / Seminer | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Halk biliminin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve alanını açıklar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 5 | 3 | ;
| Türkiye’nin farklı bölgelerine özgü halk kültürü unsurlarını tanımlar ve karşılaştırır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 1 | 4 | 5 | ;
| Anadolu´da çok tanrılı inançları tanır, geleneksel el sanatlarının çeşitlerini öğrenir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | ;
| Türk halk bilimini oluşturan somut ve soyut kültürel ögeleri öğrenerek bunların ilişkisel ve bütüncül olarak değerlendirmesini yapar, el sanatlarının tekniklerini öğrenir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | ;
| Türk halk bilimindeki adetleri, gelenekleri, ritüelleri, inanç sistemlerini, doğum, evlilik, ölüm, giyim-kuşam gibi kültürel özellikleri tanır, somut ve soyut kültürel ögeleri öğrenerek bunların ilişkisel ve bütüncül olarak değerlendirmesini yapar, el sanatlarında tarihi süreçteki değişiklikleri ve üslup özelliklerini tanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4,8 | 4 | 4,2 | 4,6 | 4,4 | 4,2 | 4,2 | 1 | 4,6 | 4 |