Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Gastronomi Rehberliği | REH418 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TURİZM REHBERLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Örgün |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep YAMAÇ ERDOĞAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep YAMAÇ ERDOĞAN |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere gastronomi rehberliği alanında temel kavramsal bilgileri kazandırmak, yöresel mutfak kültürleri ve gastronomik miras hakkında bilinç geliştirmek ve gastronomi odaklı rehberlik hizmetlerinin planlanması ile sunumuna yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Ders kapsamında gastronomi turizmi ve rehberliği kavramları, gastronomi rehberinin rol ve sorumlulukları, Türkiye ve dünyadan gastronomi rotaları, yöresel mutfakların tanıtımı, gastronomik mirasın korunması, yiyecek-içecek terminolojisi, sürdürülebilir mutfak uygulamaları ve gastronomi rehberliğinde iletişim becerileri ele alınacaktır. |
Ders Kaynakları |
GASTRONOMİ REHBERLİĞİ
GASTROREHBERLİK (KAVRAMLAR, TERİMLER, UYGULAMALAR) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
20
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
30
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
20
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 2 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 2 | 8 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 2 | 6 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 3 | 9 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 4 | 2 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 4 | 2 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Gastronomi turizmi ve gastronomi rehberliği kavramları | Tartışmalı Ders |
2 | Yiyecek-içecek terminolojisi ve temel gastronomi terimleri | Tartışmalı Ders |
3 | Türkiye’de gastronomi turizminin gelişimi | Tartışmalı Ders |
4 | Gastronomi rehberinin görevleri ve sorumlulukları | Tartışmalı Ders |
5 | Yöresel mutfak kültürlerinin tanıtımı ve anlatımı | Tartışmalı Ders |
7 | Sürdürülebilir mutfak uygulamaları ve yerel ürün kullanımı | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav Haftası | Tartışmalı Ders |
9 | Marmara Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
10 | Ege Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
11 | Akdeniz Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
12 | İç Anadolu Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
13 | Karadeniz Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
14 | Doğu Anadolu Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
15 | Güneydoğu Anadolu Bölgesi Mutfağı: Mutfak Kültürü, Mitler ve Hikâyeler | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Gastronomi rehberliğine ilişkin temel kavramları açıklar ve bu alandaki rehberlik hizmetlerini tanımlar. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yiyecek-içecek terminolojisini ve anlatım tekniklerini etkili biçimde kullanır. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yöresel ürünlerin ve coğrafi işaretli yemeklerin gastronomi turizmindeki rolünü analiz eder. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türkiye’nin farklı bölgelerine ait mutfak kültürlerini tanır ve bu kültürleri yerli ve yabancı turistlere uygun biçimde aktarır. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Mitler, hikâyeler ve yerel anlatılar yoluyla gastronomi deneyimini zenginleştirici rehberlik sunar. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gastronomi rehberliğine ilişkin temel kavramları açıklar ve bu alandaki rehberlik hizmetlerini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 5 | ;
Yiyecek-içecek terminolojisini ve anlatım tekniklerini etkili biçimde kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 5 | 5 | ;
Yöresel ürünlerin ve coğrafi işaretli yemeklerin gastronomi turizmindeki rolünü analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | ;
Türkiye’nin farklı bölgelerine ait mutfak kültürlerini tanır ve bu kültürleri yerli ve yabancı turistlere uygun biçimde aktarır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | ;
Mitler, hikâyeler ve yerel anlatılar yoluyla gastronomi deneyimini zenginleştirici rehberlik sunar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 4,6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3,8 | 5 | 4,2 | 4 | 1,2 | 5 | 5 |