Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hücre İçi Trafik | MBG6010 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, ökaryotik hücrelerde hücre içi trafik mekanizmalarını, organeller arası madde taşınmasını, proteinlerin hedeflenmesini ve düzenlenmesini moleküler düzeyde incelemektir. Ders kapsamında endoplazmik retikulum, Golgi aygıtı, lizozomlar, endozomlar ve plazma membranı arasındaki iletişim; vezikül oluşumu ve füzyon mekanizmaları; moleküler motorlar ve sitoskeleton etkileşimleri; hücre içi trafik bozukluklarının hastalıklarla ilişkisi ele alınacaktır. Öğrenciler, hem temel kavramları hem de güncel araştırmaları öğrenerek, bu süreçlerin biyolojik önemini ve deneysel yaklaşımlarla nasıl incelendiğini kavrayacaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, ökaryotik hücrelerdeki madde ve protein taşınım süreçlerini hücresel ve moleküler düzeyde ele almaktadır. Öğrenciler, organeller arası iletişim ve düzenleme mekanizmalarının temel ilkelerini öğrenirken, vezikül taşınması, proteinlerin doğru hedeflere yönlendirilmesi ve membran dinamiklerinin biyolojik önemini keşfedeceklerdir. Ayrıca hücre içi trafik bozukluklarının nörodejeneratif ve metabolik hastalıklarla bağlantısı tartışılacak, güncel deneysel yaklaşımlar tanıtılacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, hücre içi taşınımın biyolojideki merkezi rolünü ve araştırmalardaki uygulamalarını kavrayacaklardır. |
Ders Kaynakları |
Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Morgan, D., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2022). Hücrenin moleküler biyolojisi (7. baskı.). Garland Science.
Lodish, H., Berk, A., Kaiser, C., Krieger, M., Bretscher, A., Ploegh, H., Amon, A., & Martin, K. (2021). Moleküler hücre biyolojisi (9. baskı). W.H. Freeman. Alberts, B., Hopkin, K., Johnson, A., Morgan, D., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2018). Temel hücre biyolojisi (5. baskı). Garland Science. |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Hücre içi trafik kavramına giriş | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Endoplazmik retikulum: Protein sentezi ve katlanma | Ders Tartışmalı Ders |
3 | ER’den Golgi’ye taşınma yolları | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Golgi aygıtında işlenme ve yönlendirme | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Vezikül oluşumu: COPI, COPII, Clathrin | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Vezikül hedeflenmesi ve SNARE proteinleri | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Endozomlar ve geri dönüşüm yolları | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Lizozomal taşınma ve degradasyon | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Mitokondri ve peroksizomlara protein taşınması | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Moleküler motorlar ve sitoskeleton ilişkileri | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Hücre içi trafik ve sinyal iletimi | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Hücre içi trafik bozuklukları ve hastalıklar | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Güncel teknikler: Görüntüleme ve biyokimyasal yaklaşımlar | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Literatür sunumları ve genel değerlendirme | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hücre içi trafik süreçlerinin temel moleküler mekanizmalarını açıklayabilme. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Proteinlerin ve moleküllerin farklı organellere nasıl hedeflendiğini ve taşındığını analiz edebilme. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Vezikül oluşumu, taşınması ve füzyonundaki düzenleyici proteinleri tanımlayabilme. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Hücre içi trafik bozukluklarının insan hastalıklarıyla ilişkisini tartışabilme. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Hücre içi taşınım süreçlerini incelemede kullanılan deneysel yöntemleri değerlendirebilme. | Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hücre içi trafik süreçlerinin temel moleküler mekanizmalarını açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Proteinlerin ve moleküllerin farklı organellere nasıl hedeflendiğini ve taşındığını analiz edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Vezikül oluşumu, taşınması ve füzyonundaki düzenleyici proteinleri tanımlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Hücre içi trafik bozukluklarının insan hastalıklarıyla ilişkisini tartışabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Hücre içi taşınım süreçlerini incelemede kullanılan deneysel yöntemleri değerlendirebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |