| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bitki Biyokimyası | MBG6045 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Dilek ÜNAL (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere bitkilerdeki temel biyokimyasal süreçleri, metabolik yolları ve moleküler mekanizmaları kavratmaktır. Fotosentez, solunum, ikincil metabolit biyosentezi, hormon metabolizması ve bitki-çevre etkileşimlerinin biyokimyasal temelleri detaylı olarak incelenir. Öğrenciler, modern bitki biyokimyası araştırma teknikleri ve uygulamaları hakkında ileri düzey bilgi sahibi olacaklardır. |
| Ders İçeriği |
Bitki hücresi yapısı ve organellerin biyokimyasal fonksiyonları, fotosentez: ışık ve karanlık reaksiyonlar, karbon fiksasyonu, bitki solunumu: glikoliz, TCA döngüsü, elektron transport zinciri, azot metabolizması: nitrat asimilasyonu, amino asit biyosentezi, lipid metabolizması: yağ asidi sentezi ve degredasyonu, ikincil metabolitler: fenolik bileşikler, terpenoidler, alkaloidler, bitki hormonları: biyosentez, sinyal iletimi ve fizyolojik etkileri, stres biyokimyası: oksidatif stres, savunma mekanizmaları, bitki-mikroorganizma etkileşimlerinin biyokimyası, modern analitik teknikler: LC-MS, GC-MS, NMR spektroskopisi |
| Ders Kaynakları |
Buchanan, B.B., Gruissem, W., & Jones, R.L. (2015). Biochemistry and Molecular Biology of Plants (2nd Edition). Wiley-Blackwell, American Society of Plant Biologists.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bitki Biyokimyasına Giriş ve Bitki Hücresi Yapısı | Tartışmalı Ders |
| 2 | Fotosentez I: Tillakoid Reaksiyonları - | Tartışmalı Ders |
| 3 | Fotosentez II: Stromal Reaksiyonlar | Tartışmalı Ders |
| 4 | Bitki Solunumu I: Glikoliz ve TCA Döngüsü | Tartışmalı Ders |
| 5 | Bitki Solunumu II: Elektron Transport Zinciri ve Oksidatif Fosforilasyon | Tartışmalı Ders |
| 6 | Azot Metabolizması | Tartışmalı Ders |
| 7 | Lipid Metabolizması | Tartışmalı Ders |
| 8 | İkincil Metabolitler I: Fenolik Bileşikler | Tartışmalı Ders |
| 9 | İkincil Metabolitler II: Terpenoidler ve Alkaloidler | Tartışmalı Ders |
| 10 | Bitki Hormonları I | Tartışmalı Ders |
| 11 | Bitki Hormonları II | Tartışmalı Ders |
| 12 | Stres Biyokimyası | Tartışmalı Ders |
| 13 | Bitki-Mikroorganizma Etkileşimleri | Tartışmalı Ders |
| 14 | Modern Analitik Teknikler ve Uygulamalar I | Tartışmalı Ders |
| 15 | Modern Analitik Teknikler ve Uygulamalar II | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| bitkilerdeki temel metabolik yolakları (fotosentez, solunum, azot ve lipid metabolizması) ve bu yolakların düzenlenmesini moleküler düzeyde analiz edebilir ve açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| itki ikincil metabolitlerinin (fenolikler, terpenoidler, alkaloidler) biyosentez yolaklarını kavrayabilir ve bu bileşiklerin ekolojik ve biyoteknolojik önemini değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| bitkilerdeki stres yanıtlarının biyokimyasal temellerini (oksidatif stres, savunma mekanizmaları) anlayabilir ve abiyotik/biyotik stres koşullarında bitki adaptasyonunu yorumlayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| modern bitki biyokimyası araştırmalarında kullanılan analitik teknikleri (kromatografi, kütle spektrometresi, NMR) uygulayabilir ve elde edilen verileri bilimsel olarak yorumlayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| bitki hormonlarının biyosentezi, sinyal iletim mekanizmaları ve bitki büyüme-gelişimindeki rollerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| bitkilerdeki temel metabolik yolakları (fotosentez, solunum, azot ve lipid metabolizması) ve bu yolakların düzenlenmesini moleküler düzeyde analiz edebilir ve açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| itki ikincil metabolitlerinin (fenolikler, terpenoidler, alkaloidler) biyosentez yolaklarını kavrayabilir ve bu bileşiklerin ekolojik ve biyoteknolojik önemini değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
| bitkilerdeki stres yanıtlarının biyokimyasal temellerini (oksidatif stres, savunma mekanizmaları) anlayabilir ve abiyotik/biyotik stres koşullarında bitki adaptasyonunu yorumlayabilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| modern bitki biyokimyası araştırmalarında kullanılan analitik teknikleri (kromatografi, kütle spektrometresi, NMR) uygulayabilir ve elde edilen verileri bilimsel olarak yorumlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ;
| bitki hormonlarının biyosentezi, sinyal iletim mekanizmaları ve bitki büyüme-gelişimindeki rollerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4,8 | 5 | 5 | 4,6 | 4,8 | 5 | 4 | 5 | 4,8 | 4,6 | 4,8 | 4,8 |