Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bitki Biyokimyası | MBG6045 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Dilek ÜNAL |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere bitkilerdeki temel biyokimyasal süreçleri, metabolik yolları ve moleküler mekanizmaları kavratmaktır. Fotosentez, solunum, ikincil metabolit biyosentezi, hormon metabolizması ve bitki-çevre etkileşimlerinin biyokimyasal temelleri detaylı olarak incelenir. Öğrenciler, modern bitki biyokimyası araştırma teknikleri ve uygulamaları hakkında ileri düzey bilgi sahibi olacaklardır. |
Ders İçeriği |
Bitki hücresi yapısı ve organellerin biyokimyasal fonksiyonları, fotosentez: ışık ve karanlık reaksiyonlar, karbon fiksasyonu, bitki solunumu: glikoliz, TCA döngüsü, elektron transport zinciri, azot metabolizması: nitrat asimilasyonu, amino asit biyosentezi, lipid metabolizması: yağ asidi sentezi ve degredasyonu, ikincil metabolitler: fenolik bileşikler, terpenoidler, alkaloidler, bitki hormonları: biyosentez, sinyal iletimi ve fizyolojik etkileri, stres biyokimyası: oksidatif stres, savunma mekanizmaları, bitki-mikroorganizma etkileşimlerinin biyokimyası, modern analitik teknikler: LC-MS, GC-MS, NMR spektroskopisi |
Ders Kaynakları |
Buchanan, B.B., Gruissem, W., & Jones, R.L. (2015). Biochemistry and Molecular Biology of Plants (2nd Edition). Wiley-Blackwell, American Society of Plant Biologists.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bitki Biyokimyasına Giriş ve Bitki Hücresi Yapısı | Tartışmalı Ders |
2 | Fotosentez I: Tillakoid Reaksiyonları - | Tartışmalı Ders |
3 | Fotosentez II: Stromal Reaksiyonlar | Tartışmalı Ders |
4 | Bitki Solunumu I: Glikoliz ve TCA Döngüsü | Tartışmalı Ders |
5 | Bitki Solunumu II: Elektron Transport Zinciri ve Oksidatif Fosforilasyon | Tartışmalı Ders |
6 | Azot Metabolizması | Tartışmalı Ders |
7 | Lipid Metabolizması | Tartışmalı Ders |
8 | İkincil Metabolitler I: Fenolik Bileşikler | Tartışmalı Ders |
9 | İkincil Metabolitler II: Terpenoidler ve Alkaloidler | Tartışmalı Ders |
10 | Bitki Hormonları I | Tartışmalı Ders |
11 | Bitki Hormonları II | Tartışmalı Ders |
12 | Stres Biyokimyası | Tartışmalı Ders |
13 | Bitki-Mikroorganizma Etkileşimleri | Tartışmalı Ders |
14 | Modern Analitik Teknikler ve Uygulamalar I | Tartışmalı Ders |
15 | Modern Analitik Teknikler ve Uygulamalar II | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
bitkilerdeki temel metabolik yolakları (fotosentez, solunum, azot ve lipid metabolizması) ve bu yolakların düzenlenmesini moleküler düzeyde analiz edebilir ve açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
itki ikincil metabolitlerinin (fenolikler, terpenoidler, alkaloidler) biyosentez yolaklarını kavrayabilir ve bu bileşiklerin ekolojik ve biyoteknolojik önemini değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
bitkilerdeki stres yanıtlarının biyokimyasal temellerini (oksidatif stres, savunma mekanizmaları) anlayabilir ve abiyotik/biyotik stres koşullarında bitki adaptasyonunu yorumlayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
modern bitki biyokimyası araştırmalarında kullanılan analitik teknikleri (kromatografi, kütle spektrometresi, NMR) uygulayabilir ve elde edilen verileri bilimsel olarak yorumlayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
bitki hormonlarının biyosentezi, sinyal iletim mekanizmaları ve bitki büyüme-gelişimindeki rollerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bitkilerdeki temel metabolik yolakları (fotosentez, solunum, azot ve lipid metabolizması) ve bu yolakların düzenlenmesini moleküler düzeyde analiz edebilir ve açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
itki ikincil metabolitlerinin (fenolikler, terpenoidler, alkaloidler) biyosentez yolaklarını kavrayabilir ve bu bileşiklerin ekolojik ve biyoteknolojik önemini değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
bitkilerdeki stres yanıtlarının biyokimyasal temellerini (oksidatif stres, savunma mekanizmaları) anlayabilir ve abiyotik/biyotik stres koşullarında bitki adaptasyonunu yorumlayabilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
modern bitki biyokimyası araştırmalarında kullanılan analitik teknikleri (kromatografi, kütle spektrometresi, NMR) uygulayabilir ve elde edilen verileri bilimsel olarak yorumlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ;
bitki hormonlarının biyosentezi, sinyal iletim mekanizmaları ve bitki büyüme-gelişimindeki rollerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 4,8 | 5 | 5 | 4,6 | 4,8 | 5 | 4 | 5 | 4,8 | 4,6 | 4,8 | 4,8 |