EN
  • Anasayfa
  • TİB5011 Anadolu Sufileri (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5011 - Anadolu Sufileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Anadolu Sufileri TİB5011 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER
Amaç

Anadolu'da sûfî geleneğin kaynakları, oluşum aşamaları, önemli temsilcileri ve eserler, temel tartışma ve yöneliş alanları hakkında bilgi sahibi olarak Anadolu'da sûfî geleneğin hâkim karakteri ve alt renkleri hakkında yorumlama yeteneğine sahip olabilmek.

Ders İçeriği

Anadolu Sufiliğinin Kaynak Havzaları Anadolu'da Sufi Düşünce ve Hareketein Gelişim Aşamaları Anadolu'da Sufi Düşüncenin Hakim İsimleri Anadolu Sufiliğine Ait Literatür Anadolu Sufiliğinde Temel Tartışma Alanları Anadolu Sufî Geleneğin Tasavvuf Tarihine ve Düşüncesine Katkıları

Ders Kaynakları Köstendilli Ali el-Halvetî, Bir Osmanlı Şeyhinin Dilinden Tasavvuf: Telvîhât, Dergah Yayınları, İstanbul 2016
Mustafa Kara, Türk Tasavvuf Tarihi Araştırmaları : tarikatlar, tekkeler, şeyhler, İstanbul : Dergah Yayınları, 2005.
Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Türkiye'de İslami İlimler: Tasavvuf I-II, İstanbul 2017-2018.
Osmanlı'da İlm-i Tasavvuf, ed. Ercan Alkan-Osman Sacid Arı, İsar Yayınları, İstanbul 2018.
Fatih Şeker, Osmanlı Entelektüel Geleneği, Dergah Yayınları, İstanbul 2013.
Ahmet Yaşar Ocak (ed.), Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ev Sufiler, Türk Tarih Kurumu, Ankara 2005.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 6 14 84
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 20 1 20
Ödev 1 Ödev 1 36 1 36
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Anadolu'da Sûfî Geleneğin Kaynak Havzaları ve Bölgeyi Şekillendiren Ekol-İsim ve Eserler Gösterim
2 Anadolu'nun Sûfî Gelenek ile Tanışması ve Tasavvuf Kültürünün Anadolu'ya Girişi Gösterim
3 Osmanlı sûfîliğinin doğuşu ve gelişim aşamaları Gösterim
4 Osmanlı Tasavvufunun Ana Mektepleri: Ekoller Gösterim
5 Osmanlı'da Tasavvuf Geleneğinin Kurumsal Boyutu: Tekke ve Zaviyeler Gösterim
6 Anadolu Sûfî Geleneğinde Ortadoksi Hetoroksi Ayrımı Gösterim
7 Osmanlı'da Din Bililmleri ve Ulema Karşısında Tasavvuf ve Sûfîler: Katip Çelebinin İzlenimleri Gösterim
8 XIII.-XIV. Asır'da Anadolu Sûfî Geleneğin Önemli İsim ve Eeserleri Gösterim
9 XV. Asır'da Anadolu Sûfî Geleneğinin Önemli İsim ve Eserleri Gösterim
10 XVI. Asır'da Anadolu Sûfî Geleneğin Önemli İsim ve Eserleri Gösterim
11 XVII. Asır'da Anadolu'da Sûfî Geleneğin Önemli İsim ve Eserleri Gösterim
12 XVIII. Asır'da Anadolu'da Sûfi geleneğin önemli isim ve eserleri Gösterim
13 XIX. Asır'da Anadolu'da Sufi Geleneğin Önemli İsim ve Eserleri Gösterim
14 Tanzimattan Cumhuriyete Tasavvuf ve Tarikatlar Gösterim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Anadoludaki büyük sufilerin görüşlerini öğrenir Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Yunus Emre'nin şiirlerinde sufism çözümlemesi yapabilir Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Mevlânâ'nın Allah insan dünya görüşlerini bilir Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Anadoludaki büyük sufilerin görüşlerini öğrenir 5 5 5 4 4 3 5 4 4 5 5 3
Yunus Emre'nin şiirlerinde sufism çözümlemesi yapabilir 5 5 5 4 4 3 5 4 4 5 5 3
Mevlânâ'nın Allah insan dünya görüşlerini bilir 5 5 5 4 4 3 5 4 4 5 5 3