EN
  • Anasayfa
  • TİB5024 Klasik ve Modern Dönem Kelam Metinleri (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5024 - Klasik ve Modern Dönem Kelam Metinleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Klasik ve Modern Dönem Kelam Metinleri TİB5024 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yasin İBRAHİM
Ders Veren Doç. Dr. Hüseyin MARAZ
Amaç

İslâm’ın düşünce sahasındaki temel disiplinlerinden olan kelâm alanında verilen eserleri orijinal dili ile okumayı, anlamayı ve meseleleri değerlendirebilmeyi sağlamaktır.

Ders İçeriği

Klasik kelam metinlerinin özellikleri, Klasik dönem kelamcılarının ve mezhepler tarihçilerinin inanç konularını ve mezhepleri ele alış yöntemleri, Başlangıç dönemi ile tedvin ve tasnif dönemine ait belli başlı eserler ve kelami açısından analizi, tarihi süreçte yazılmış olan eserlerin karşılaştırılması.

Ders Kaynakları Ebu Hanife, İmam-ı Azam’ın Beş Eseri (metin ve çeviri), İstanbul 1992 Ebü’l-Hasan el-Eşari, el-İbane an Usuli’d-Diyane, Kahire 1987 Ebu Mansur el-Matüridi, Kitabü’t-Tevhid, İstanbul 2003 Ebü’l-Muin en-Nesefi, Tebsıratü’l-Edille, Ankara1993 Mecmua, Akaid Risaleleri, (Haz: Ali Nar), Beyan Yay., İstanbul 1998 İzmirli İ. Hakkı, Yeni İlm-i Kelam, İstanbul 1338-1341h.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 2 7 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 2 7 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 2 1 2
Ödev 1 Ödev 1 48 1 48
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
2 Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
3 Maturidi´nin Kitabu´t-Tevhid´i Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
4 Geç dönem Mutezilî metinler: Kâdî Abdülcebbâr’ın el-Muhtasar fî usûli’d-dîn’i Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
5 Şii kelâm eserleri: Şeyh Müfid’in Evâilü’l-makâlât’ı Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Eş’arî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Bâkıllânî’nin Kitâbü’t-temhîd’i Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
7 Mâtürîdî kelâmının sistemleşme dönemi eserleri: Nesefî’nin Tebsıratü’l-edille’si Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
8 Ara sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
9 Fahreddîn er-Râzî’nin el-Muhassal’ı. Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
10 Kelâmda şerh ve haşiye türü eserler: Cürcânî’nin Şerhu’l-Mevâkıf’ı Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme
11 Taftazani´nin Şerhu´l-Akaid´i Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
12 Yeni ilm-I kelâm dönemi eserleri Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
13 Yeni İlmi Kelam adlı eserin içeriği Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası
14 Muhassal adlı eserin içeriği Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
15 Final Sınavı Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırabilme Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Kelâm eserlerinde farklı disiplinlerden alınan bilgi birikimine yer verilmesinin sebeplerini açıklayabilme. Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Problem Çözme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4 4 4 4 4 3 3 3 3 3 3 4
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4 5 4 4 4 3 5 3 3 3 3 4
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4 4 5 4 4 3 5 5 3 4 4 4
Erken ve geç dönem kelâm metinlerini yazım üslubu ve içerik açısından karşılaştırabilme 5 4 4 4 5 3 5 3 3 3 3 4
Kelâm eserlerinde farklı disiplinlerden alınan bilgi birikimine yer verilmesinin sebeplerini açıklayabilme. 5 4 4 3 3 3 5 5 3 3 3 5