EN
TİB5049 - Dinî, Siyasî, Kültürel Yönüyle Alevilik-Bektâşîlik
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Dinî, Siyasî, Kültürel Yönüyle Alevilik-Bektâşîlik TİB5049 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüzyüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER
Amaç

İslam mezhepleri umumiyetle Zahiri ve Batıni şeklinde iki temel kategoriye ayrılırlar. Alevilik/Bektaşilik geleneği Batıni gelenek içerisinde şekillenen ve büyük oranda sözlü gelenek yoluyla günümüze kadar gelen bir mezhebi yapılanmadır. Bu mezhebin tarihi, teşekkülü, doktriner yapısı, oluşturduğu dini/kültürel kimlik, temel kaynakları, kurumları, modern dönemdeki talepleri bu ders çerçevesinde ele alınır.

Ders İçeriği

İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler. Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri Alevilik/Bektaşiliğin tarihi. Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili. Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır.

Ders Kaynakları İlyas, Üzüm, Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevilik, İsam Yayınları, 2013.
Irene, Melikoff, Uyur İdik Uyardılar, Demos yayınları, 2015.
Alevî Kimliği
Hacı Bektaş-ı Velî
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 6 14 84
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 20 1 20
Ödev 1 Ödev 1 36 1 36
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 İslam Mezhep mirası, temel kaynaklar, kavramlar, problemler. Tartışmalı Ders
2 Zahiri ve Batıni İslam mezhepleri Tartışmalı Ders
3 Alevilik/Bektaşiliğin tarihi. Tartışmalı Ders
4 Anadolu Aleviliğinin Batıni mezhep geleneği içindeki yerini anlama. Tartışmalı Ders
5 Aleviliğin bir mezhep formuna gelişinden önce sahip olduğu pro-Alevi form, dönemin siyasi olaylarının dini kültürü şekillendirmedeki etkisini anlama. Tartışmalı Ders
6 Aleviliğin müstakil bir mezhep olarak tarih sahnesine çıkışı ve gelişmesi. Tartışmalı Ders
7 Alevi/Bektaşi ayrımı, ortak ve farklı alanların tahlili. Tartışmalı Ders
8 Alevi din anlayışının temel müesseseleri, cem, semah, dede, hayvan kültü vs. unsurların öğrenimi. Tartışmalı Ders
9 Alevi cemaatinin modern bilinir ve tanınır hale gelmesi, kamusal alana açılmak süreci kavranır. Tartışmalı Ders
10 Günümüz Aleviliğinin temel problemleri, yaşanan süreçler ve Alevilik çalıştayları kavranılır. Tartışmalı Ders
11 Cumhuriyet döneminde Alevilik, Aleviliğin kamusal alana açılması Tartışmalı Ders
12 Modern dönemlerde Alevi kimliğini tanımlama çabaları Tartışmalı Ders
13 Kamuoyunda Alevi açılımı olarak bilinen süreç ve Alevi cemaatin cumhuriyet tarihi boyunca ilk defa resmen muhatap alınması. Tartışmalı Ders
14 Günümüzde Alevi cemaati, beklentiler, umutlar, hayal kırıklıkları, yeni yol haritaları. Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Alevilik kavramını bilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Bektaşilik kavramını bilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Alevi ve Bektaşi kavramlarını karşılaştırabilir Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Alevilik kavramını bilir 5 4 5 5 5 3 5 4 5 5 5 4
Bektaşilik kavramını bilir 5 4 5 5 5 3 5 4 5 5 5 4
Alevi ve Bektaşi kavramlarını karşılaştırabilir 5 4 4 4 5 3 5 4 5 5 5 4