EN
  • Anasayfa
  • TİB5071 Tasavvuf Tarihi (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5071 - Tasavvuf Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tasavvuf Tarihi TİB5071 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Nuran DÖNER
Amaç

Tasavvufun kaynağını; Kur’an ve Sünnetten referanslarını göstermek, meşru çizginin çerçevesini belirleyerek tasavvuf ve tarikatlarda sapkın anlayış ve uygulamalara dikkat çekmek, tarihi safhalarını ve temsilcilerini öğretmek.

Ders İçeriği

Tasavvuf tarihinin safhaları, tasavvuf anlayışı ve uygulamalarının kaynağı, tasavvufun dindeki yeri ve alanı, temel kaynakları ve bunların muhtevası, tarikatlar ve kurucuları, tarihte ve günümüzdeki etkileri, tasavvuf ve tarikatlarla ilgili tartışma konuları; itirazlar ve cevapları ele alınacak.

Ders Kaynakları Hasan Kamil Yılmaz - Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar
Mustafa Kara – Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi
M. Necmeddin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Fakülte Kitabevi, Isparta 2000.
Türkiye’de Tarikatlar: Tarih ve Kültür (ed. Semih Ceyhan), İsam Yayınları, İstanbul 2015.
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi'nden "Tasavvuf", "Tarikat", "Sûfi", "Şeyh" ve "Zikir" maddeleri
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 6 14 84
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 20 1 20
Ödev 1 Ödev 1 36 1 36
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tasavvufun tanımı, dindeki alanı ve hedefi. Gösterim
2 Tasavvufun diğer İslam ilimlerinden farkı Gösterim
3 Tasavvufun diğer mistik sistemlerden farkı Gösterim
4 Tasavvuf tarihinin safhaları Gösterim
5 Tasavvuf kavramlarının ortaya çıkış süreci Gösterim
6 Tasavvuf klasikleri ve nitelikleri Gösterim
7 Tarikatların ortaya çıkışı Gösterim
8 Tarikatların kurucuları ve silsileler Gösterim
9 Tarikatların eğitim usulleri Gösterim
10 Tasavvufî düşünce mektepleri Gösterim
11 Tasavvuf ve tarikatlarla ilgili “icâzet”, “silsile”, “seyru sülûk”, “rabıta”, “istimdat”, “sema-devran” gibi kavramların tartışılması Gösterim
12 Sapkın tasavvuf ekolleri ve tarikatlar Gösterim
13 Tasavvuf ve tarikatlar hakkında yapılan tenkidlerin tartışılması Gösterim
14 Genel değerlendirme Gösterim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
tasavvufun kaynağını öğrenir Sunum / Seminer Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
alanda önemli sufilerin görüşlerini bilir Sunum / Seminer Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Ana tarikatları ve ilkelerini öğrenir Sunum / Seminer Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
tasavvufun kaynağını öğrenir 5 4 4 5 4 3 5 5 4 4 5 4
alanda önemli sufilerin görüşlerini bilir 5 4 3 5 4 3 5 5 4 4 5 4
Ana tarikatları ve ilkelerini öğrenir 5 4 4 5 4 3 5 5 4 4 5 4