EN
  • Anasayfa
  • TİB5092 Ortaçağ’da Sufi Eğitim Kurumları (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
TİB5092 - Ortaçağ’da Sufi Eğitim Kurumları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ortaçağ’da Sufi Eğitim Kurumları TİB5092 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN
Ders Veren Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN
Amaç

Hankah-Zaviye-Ribat şeklinde muhtelif formlarda karşımıza çıkan sufi eğitim kurumlarının ortaya çıkış nedenleri, işlevleri ve birbirlerinden ayrılan yönlerini ortaya koymak, medrese ve cami ile kurumsal işlevleri bakımından birbiriyle yakınlaşması, şeyh kavramı, şeyhüüşşüyuhluğun ortaya çıkışı ve görevlerini analiz etme, değerlendirebilme becerisi kazanma, değerlendirebilme becerisi kazanma

Ders İçeriği

Hankah-Zaviye-Ribat kurumlarının ortaya çıkışı, özellikleri, vakıf kurumu olarak değerlendirilmesi, tarihi gelişim süreçleri, sufi grupların lideri olarak şeyhlik, yönetici-sufi olarak şeyhüşşuyuhluk, şeyhüşşuyuhluğun görevleri, şeyhüşşuyuhların devlet ricali ile ilişkisi, Hankah-Zaviye-Ribat kurumlarının işlevindeki değişimler, medrese ile sufi eğitim kurumlarının işlevsel yakınlaşması, meşhur hankahlardan örnekler: Sümeysatiyye, Sa‘îdü’s-Sü‘adâ ve Siryâkûs, Sufi eğitim kurumlarının sosyo-kültürel yönleri.

Ders Kaynakları George Makdisi, Ortaçağ’da yüksek öğretim, trc. Ali Hakan Çavuşoğlu, Tuncay Başoğlu, İstanbul: Klasik yayınları, 2012;
; Zekeriya Işık, Tekkedeki iktidar: Osmanlı İmparatorluğu’nda toplumsal alanda iktidar mücadelesi, İstanbul : Çizgi Kitabevi Yayınları, 2017
Muhammed Mutî‘ Hâfız, el-Hankahü’s-Sümeysatiyye bi-Dımaşk el-medresetü’s-sufiyye, Beyrut : Darü’l-Beyruti, 2006.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ödev 1 25
Ödev 2 25
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Dönem Sonu Uygulaması %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 5 14 70
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 40 1 40
Final Final 50 1 50
Toplam İş Yükü (Saat) 202
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,92
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Sufiliğin ortaya çıkışı ve Kurumlara olan ihtiyaç Tartışmalı Ders
2 Tarihi Süreçte Ribatlar Tartışmalı Ders
3 Tarihi süreçte Hankahlar Tartışmalı Ders
4 Tarihi süreçte zaviyeler Tartışmalı Ders
5 Tarihi süreçte tekkeler Tartışmalı Ders
6 Bir Vakıf kurumu olarak Sufi Eğitim kurumları Tartışmalı Ders
7 Sufi eğitim kurumlarının yönetimi Tartışmalı Ders
8 Sufi Bir âlim Olarak Şeyh ve Görevleri Tartışmalı Ders
9 Şeyhuşşuyuhluğun Ortaya Çıkışı Tartışmalı Ders
10 Yönetici Sufi Olarak Şeyhuşşuyuhluk Tartışmalı Ders
11 Medrese ve Cami ile Sufi Eğitim Kurumlarının İşlevsel Yakınlaşması Tartışmalı Ders
12 Devlet ve Toplumla İlişkisi Bağlamında Sümeysatiyye Hankahı Tartışmalı Ders
13 Devlet ve Toplumla İlişkisi Bağlamında Sa‘îdü’s-Sü‘adâ Hankahı Tartışmalı Ders
14 Devlet ve Toplumla İlişkisi Bağlamında Siryâkûs Hankahı Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci sufi eğitim kurumlarını tanır Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Sufi eğitim kurumlarının ortaya çıkışını kavrar. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Hankah-Zaviye-Ribat kurumları arasındaki farkı analiz eder. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Öğrenci sufi eğitim kurumlarını tanır 4 4 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4
Sufi eğitim kurumlarının ortaya çıkışını kavrar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Hankah-Zaviye-Ribat kurumları arasındaki farkı analiz eder. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3