EN
  • Anasayfa
  • FDB5027 İslam Eğitim Tarihi I (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
FDB5027 - İslam Eğitim Tarihi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İslam Eğitim Tarihi I FDB5027 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ
Ders Veren Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ
Amaç

İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek.

Ders İçeriği

Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir

Ders Kaynakları . Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999 2
Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974
Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan yay. İst.1999.
M. F. Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay.
üseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh yay
G. Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik yay., 2012.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
40
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
60
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 28 1 28
Final Final 28 1 28
Toplam İş Yükü (Saat) 196
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,69
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
2 Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
3 İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
4 Küttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
5 Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
6 Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
7 Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
8 ARASINAV Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
9 Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
10 Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
11 Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
12 İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
13 İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
14 İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir Yazılı Sınav Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir. 5 - - - - - 5 - - - - -
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. 5 - - - - - - - - - - -
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir. - - - - - - - - - - - -
Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir. - - - - - - - - - - - -
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir - - - - - - - - - - - -