EN
  • Anasayfa
  • FDB5031 Medrese Eğitim Tarihi (2022 - 2023 / . Yarıyıl)
  • EN
FDB5031 - Medrese Eğitim Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Medrese Eğitim Tarihi FDB5031 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, medrese eğitim tarihi; medrese türleri, program içerikleri ve Osmanlı modernleşmesi ve sonrasında medreselerde meydana gelen değişim hakkında öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır. Bu sayede öğrencinin İslam eğitim kurumu olan medreselerle modern dönem eğitim kurumları arasında daha gerçekçi karşılaştırma ve değerlendirmeler yapabilmesi hedeflenmektedir.

Ders İçeriği

Medrese kavramı, medrese türleri, medreselerin programları, medreselerin yaşadığı değişim ve modernleşme çabaları sonrası medreselere biçilen rol bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Ders Kaynakları Baltacı, C. (1976). XV. ve XVI. Asırlar Osmanlı Medreseleri, İstanbul.
İhsanoğlu, E. (1999). “Osmanlı Eğitim ve Bilim Kurumları”, Osmanlı Medeniyeti Tarihi, C. 1, s. 323, İstanbul.
Atay, H. (1983). Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi (Medrese Programları, İcazetnameler, Islahat Hareketleri), İstanbul: Dergah.
İhsanoğu, Ekmeleddin. Medreseler neydi ne değildi? İstanbul: Kronik Yayınları, 2019.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 İslam'da ve Osmanlı'da Eğitim ve Bilim Kurumları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
2 Eğitimin kütüphane çatısı altında gelişimi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
3 Bimaristan medrese modeli Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
4 Rasathane medrese modeli Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
5 Osmanlı'da medrese geleneğinin doğuşu Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
6 Osmanlı öncesi ve Osmanlı dönemi medreselerinde akli ilimlerin eğitiminin kurumlaşması Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
7 Osmanlı medrese tarihçiliğinin ilk safhası keşif ve tasarlama dönemi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
8 Ara sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
9 Fatih Külliyesi medreseleri ne değildi: tarih yazıcılığı bakımından tenkit ve değerlendirme Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
10 Avrupa'da üniversite Osmanlı'da medrese: Farklılıklar ve benzerlikler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
11 Osmanlı coğrafyası ve İslam dünyasında Üniversiteler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
12 Modernleşme döneminde Müslüman bilim adamalarının modern bilim karşısındaki tavırları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
13 Osmanlı devletini 19. yüzyılda modern bilimin girişi ve din bilim hakkında genel bir değerlendirme Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
14 Final sınavı Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Medrese kavramını bilir ve açıklar Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Medreselerin ortaya çıkış nedenlerini ve sürecini bilir Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Medrese türlerini bilir ve açıklar Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Modernleşme dönemi ve sonrası medreselerin yaşadığı değişimi açıklar Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Modern bilim sonrası din bilim ilişkisi hakkında değerlendirme yapar Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Medrese kavramını bilir ve açıklar - - - - - - - - - - - -
Medreselerin ortaya çıkış nedenlerini ve sürecini bilir - - - - - - - - - - - -
Medrese türlerini bilir ve açıklar - - - - - - - - - - - -
Modernleşme dönemi ve sonrası medreselerin yaşadığı değişimi açıklar - - - - - - - - - - - -
Modern bilim sonrası din bilim ilişkisi hakkında değerlendirme yapar - - - - - - - - - - - -