EN
  • Anasayfa
  • ENS5003 Yaşam Döngüsü Değerlendirilmesi (2023-2024 / . Yarıyıl)
  • EN
ENS5003 - Yaşam Döngüsü Değerlendirilmesi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yaşam Döngüsü Değerlendirilmesi ENS5003 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ENDÜSTRİYEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Şenay BALBAY
Ders Veren Doç. Dr. Şenay BALBAY
Amaç

Yaşam Döngüsü Analizi Esasları dersinde ürün ve üretim sisteminin veya bir prosesin hammadde seçiminden/eldesinden, üretim, kullanım ve bertaraf edilmesine kadar geçen süreç içerisinde (beşikten mezara) çevreye ve doğal kaynakların kullanımına olan etkileri ile ilgili bilgilerin toplanmasının ve bu bilgilerin değerlendirilmesine ilişkin bir sistemin/modelin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Yaşam Döngüsü Analizi (Life Cycle Analysis) tüketiciler, sanayi ve devlet tarafından kullanılan önemli çevresel değerlendirme tekniğidir. Ders, ürün ve üretim sisteminin veya bir prosesin hammadde seçiminden/eldesinden, üretim, kullanım ve bertaraf edilmesine kadar geçen süreç içerisinde (beşikten mezara) çevreye ve doğal kaynakların kullanımına olan etkileri ile ilgili bilgilerin toplanmasının ve bu bilgilerin değerlendirilmesine ilişkin bir sistemin öğretilmesini içermektedir. Ders kapsamında Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) çalışması adımları ve sonuçların yorumlanması anlatılacaktır.

Ders Kaynakları
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 25
Ödev 1 35
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Dönem Sonu Uygulaması %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 20 1 20
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 10 10
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 8 8
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 20 5 100
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 10 1 10
Uygulama 1 Uygulama 1 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 ISO 14001:2015 Çevre Yönetim Sistemi Tartışmalı Ders
2 ISO 14040:2006 Yaşam döngüsünün (YDG) temelleri Tartışmalı Ders
3 ISO 14044:2006 Yaşam döngüsünün (YDG) temelleri Vaka Çalışması
4 ISO 14067:2018 Karbon Ayak İzi temel bilgileri Vaka Çalışması
5 Karbon Ayak İzi çalışması Vaka Çalışması
5 Karbon Ayak İzi çalışması Vaka Çalışması
7 ISO 14046:2014 Su Ayak İzi temel bilgileri Vaka Çalışması
7 ISO 14046:2014 Su Ayak İzi temel bilgileri Vaka Çalışması
9 Su Ayak İzi çalışması Vaka Çalışması
9 Su Ayak İzi çalışması Vaka Çalışması
11 Etki Değerlendirme çalışması Vaka Çalışması
11 Etki Değerlendirme çalışması Vaka Çalışması
13 Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (Örnek Uygulama) Vaka Çalışması
13 Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (Örnek Uygulama) Vaka Çalışması
13 Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (Örnek Uygulama) Vaka Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Yaşam Döngüsü Envanter Analizi Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Uluslararası YDD standartları - ISO 14040 serisi Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi 5 5 5 5 5 5
Yaşam Döngüsü Envanter Analizi 5 5 5 5 5 5
Uluslararası YDD standartları - ISO 14040 serisi 5 5 5 5 5 5