| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Manevi Danışma ve Rehberlik | MDR5001 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | DİSİPLİNLERARASI MANEVİ DANIŞMANLIK VE REHBERLİK - YL TEZSİZ |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Emre YILMAZ |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Emre YILMAZ |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin manevi danışmanlık ve rehberlik alanının temel kavramlarını, tarihçesini ve uygulama yöntemlerini öğrenmesini sağlamak; danışan-danışman ilişkisinde temel etik ve profesyonel becerileri kazandırmaktır. |
| Ders İçeriği |
1. Hafta: Dersin tanıtımı, amaç ve kapsam; manevi danışmanlık kavramları 2. Hafta: Manevi rehberliğin tarihçesi ve gelişimi 3. Hafta: Danışan-danışman ilişkisi: roller ve sorumluluklar 4. Hafta: Temel etik ilkeler ve profesyonel davranış 5. Hafta: Gizlilik, mahremiyet ve güven kavramları 6. Hafta: Danışan ihtiyaçlarını belirleme ve değerlendirme 7. Hafta: Ara değerlendirme ve vaka analizi uygulaması 8. Hafta: Temel görüşme teknikleri ve aktif dinleme 9. Hafta: Empati ve iletişim becerileri geliştirme 10. Hafta: Manevi rehberlik sürecinde sorun çözme teknikleri 11. Hafta: Kültürel ve toplumsal farklılıklara duyarlı danışmanlık 12. Hafta: Temel vaka analizi ve grup çalışmaları 13. Hafta: Uygulama raporlaması ve danışma süreci değerlendirmesi 14. Hafta: Genel tekrar, dönem sonu sunumları ve değerlendirme |
| Ders Kaynakları |
Manevi Yönelimli Psikolojik Danışma
Editör: Halil Ekşi
Yazarlar
Ayşenur Yabanigül, Berra Keçeci, Beyza Kırca, Bilge Nuran Aydoğdu, Çınar Kaya, Çiğdem Demir Çelebi, Dilek Akça Koca, Figen Kasapoğlu, Gökhan Özcan, Gülşen Özgen, Halil Ekşi, Hatun Sevgi Yalin, Kübra Kaplaner, M. Şerif Keskinoğlu, Neslihan Yaman, Nesrullah Okan, Özge Erduran Tekin, Tuğba Türk, Vildan Saruhan, Yahya Şahin, Yakup İme, Zehra Eminoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ara Sınav 2 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
30
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
30
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
40
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 1 | 1 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 43 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,69 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Manevi danışmanlığa giriş | Tartışmalı Ders |
| 2 | Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeler | Tartışmalı Ders |
| 3 | Maneviyat, ahlak, psikolojik danışma ve psikoterapi | Tartışmalı Ders |
| 4 | Çok kültürlü danışma bağlamında manevi danışmanlık | Tartışmalı Ders |
| 5 | Din ve maneviyatın evrensel değerleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Manevi danışmanlığın dini, felsefi, sosyolojik ve psikolojik temelleri | Tartışmalı Ders |
| 7 | Tek tanrılı veya doğu dinlerinde yardım ilişkileri | Tartışmalı Ders |
| 8 | Manevi danışmanlık bağlamında yas | Tartışmalı Ders |
| 9 | Manevi danışmanlık bağlamında duygu düzenleme | Tartışmalı Ders |
| 10 | Manevi danışmanlık bağlamında bilinçli farkındalık ve iyi oluş | Tartışmalı Ders |
| 11 | Diğergamlık ve affedicilik | Tartışmalı Ders |
| 12 | Otantik yaşam ve manevi danışmanlık | |
| 13 | Manevi danışmanlıkta etik | Tartışmalı Ders |
| 14 | Manevi danışmanlıkta güncel tartışmalar | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Manevi danışma ve rehberlik kavramlarını tanımlar ve tarihçesini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Danışan ve danışman rolleri ile temel sorumlulukları belirler. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Temel etik ve gizlilik ilkelerini uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Danışan ihtiyaçlarını belirleme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Temel danışma görüşmelerini planlar ve uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Manevi danışma ve rehberlik kavramlarını tanımlar ve tarihçesini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Danışan ve danışman rolleri ile temel sorumlulukları belirler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Temel etik ve gizlilik ilkelerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Danışan ihtiyaçlarını belirleme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Temel danışma görüşmelerini planlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |