| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Kur’ân Belagatı I | TBA5022 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders belirlenen kitap ve makaleler okutularak ve müzakere edilerek işlenir. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İrfan KAYA |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi İrfan KAYA |
| Amaç |
Kur'ân-ı Kerim'in i'câzı ve teorileri hakkında bilgi sahibi olur. Kur'ân'ın belagat inceliklerini meani ilmi çerçevesinde kavrar. |
| Ders İçeriği |
Kur'ân'ın mucizeliği yönünde tarihsel süreç içerisinde ortaya atılmış teorilerin değerlendirilmesi. Kur'ân'ın eşsiz belagatının meani ilmi çerçevesinde örnekleri. |
| Ders Kaynakları |
Min Belâğati'l-Kur'ân-Ahmed Bedevi
Vücuh min i'câzi'l-Qur'an-Mustafa Debbâğ |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 40 | 1 | 40 |
| Final | Final | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kur'ân-ı Kerim'in mucizeliği ve Araplara meydan okuması. | Tartışmalı Ders |
| 2 | Kur'ân-ı Kerim'in mucizeliği hususunda ortaya atılan teoriler. Sarfe nazariyesi ve değerlendirmesi. | Tartışmalı Ders |
| 3 | Kur'ân'ın i'cazını ele alan literatürün tanıtılması. Sarfe dışındaki diğer i'caz nazariyeleri. | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 4 | Nazım nazariyesi ve Abdülkâhir Cürcani'nin eserlerinin tanıtılması. | |
| 5 | Günümüzde kaleme alınan eserlerde i'caz teorileri. | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 6 | Kur'ân'ın kelime seçimindeki ve fasılalarındaki belagat inceliklerinin ele alınması. | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 7 | Kur'ân'ın takdim-te'hir, hazf-zikr ve marife-nekre kullanımlarındaki belagat incelikleri. | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 8 | Kur'ân belagatının isim ve fiil cümleleri bağlamında ele alınması. | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 9 | Kur'ân'da kullanılan müfret, tesniye ve cemi kelimelerin belagat açısından ele alınması. | Tartışmalı Ders |
| 10 | Kur'ân'da kullanılan müzekker ve müennes kelimelerin belagat açısından ele alınması. | Tartışmalı Ders |
| 11 | Kur'ân belagatının kasr üslubu bağlamında incelenmesi. | Tartışmalı Ders |
| 12 | Kur'ân'da kullanılan îcâz, ıtnâb ve müsavata dair belagat inceliklerinin incelenmesi. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
| 13 | Kur'ân belagatının inşa cümleleri bağlamında incelenmesi. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
| 14 | Kur'ân belagatının fasıl ve vasıl cümleleri bağlamında incelenmesi. | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Kur'ân'ın mucizeliği ile ilgili fikirleri tanır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Kur'ân belagatı ile ilgili bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Belagat ilminin meani kısmıyla ilgili öğrendiği konuları Kur'an'a uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kur'ân'ın mucizeliği ile ilgili fikirleri tanır. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | ;
| Kur'ân belagatı ile ilgili bilgi sahibi olur. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
| Belagat ilminin meani kısmıyla ilgili öğrendiği konuları Kur'an'a uygular. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 3 | 3 | 3 | 2,67 | 3 | 3 | 3 | 3,33 | 3,33 | 2,67 | 2,33 |